De osannolika systrarna Mitford....

Jag läste idag klart en bok som jag påbörjade på tåget tillbaka från Stockholm. Den var mycket bra och förtjänar således ett omnämnande.

Först kan jag nämna en stor last som jag har. Nämligen min vurm för BBC-producerade dramaserier, gärna i historisk miljö. En av mina absoluta favoriter är Kärlek i ett kallt klimat som Svt hade den goda smaken att sända 2001. Den utspelar sig i en favoritmiljö, den engelska lantadelns herresäten, under en favorit tid 1930-40-tal och handlar om ett favorit ämne, något som kanske titeln avslöjade, kärlek. Jag har sett den otaliga gånger, nästan så att jag börjat oroa mig för att bandet skall bli dåligt som så ofta händer med gamla hederliga VHS-band. Så gissa min förtjusning när jag intet anandes tyckte mig känna igen delar av den bok jag börjat läsa på tåget hade drag som jag kände igen. Det var Cecilia Hagens De osannolika systrarna Mitford som jag införskaffat på en loppis förra veckan för 10 kronor.

Systrarna Mitford bestod av sex egensinniga flickor födda i den engelska aristokratin under början av 1900-talet. Deras berättelse är mycket underhållande vilket förmodligen har både sin orsak i en miljö som kan framana excentricitet samt Hagens underhållande språk som beskriver detta. Den äldsta av systrarna Mitford, Nancy, blev författare och skrev bland annat de två böcker som tidigare nämnda tv-serie bygger på nämligen Förföljd av kärlek och Kärlek i ett kallt klimat som i stort sett skildrade Nancys uppväxtmiljö på pricken, om än i något förtäckt version. Hon ändrade visserligen namnet på både gods och karaktär men det rådde ändå ingen tvekan om vilka som använts som mall för de olika personligheterna i berättelsen, till både förskräckelse och förtjusning i samtidens England. De andra fem systrarna då? Den näst äldsta systern, Pamela gör knappt något väsen av sig alls, hon blir den vårdande och milda, vilket de andra utnyttjar. Diana Mitford, syster nummer tre, skilde sig från sin man för att gifta sig med facistledaren Oswald Mosley och de fick båda under kriget sitta på Hollowgate för sin övertygelse och sina lite väl starka band till naziyskland. Unity Mitford, nummer fyra i ledet, hon blev en rabiat nazist och till sin stora hänfördhet även en vän till Hitler. Jessica Mitford, den femte, blev i motsats till sina båda äldre systrar en övertygad kommunist, flyttade till USA och för att där arbeta för samhälleliga rättigheter. Den yngsta då, Deborah. Hon gifte sig och blev hertiginna av Devonshire och styr på godset Chatsworth (som för övrigt Jane Austen använde som förlaga till Pemberly i Stolthet och fördom).

Förutom en underhållande skildring av dessa otroligt underhållande livsöden tar Hagen med sitt härliga språk upp bihistorier runt omkring dessa kvinnor, till exempel får man reda på hur man skall föra sig om man blir bjuden på en jaktweekend inom aristokratin utan att skämma ut sig, det var många regler att komma ihåg, eller hur man gör för att skriva brev med rätt tituleringar vilket även det för den oinvigde ter sig som en snårig djungel. Men ack så trivsam information att läsa om.

Ja denna lilla bok var faktiskt en pärla, och gav en mycket trevlig djupare insikt i en del av historia som annars varit mig förlupen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0