Pennkjol och kofta...

Det är något med pennkjol som jag fastnat för den senaste tiden. Bekvämt och stiligt och man kan få till en snygg kjol på bara en liten stuvbit. Med den här kjolen bröt jag ny mark, jag började sy den mitt på dagen förra lördagen och gav mig den på att den skulle bli färdig innan jag gick och lade mig på kvällen så jag kunde ha på mig den dagen efter då jag skulle till Stockholm. Den blev färdig och jag tror nog den har nu innebar ett personbästa i fråga om att bli färdig på kort tid. Jag hann faktiskt sy en ny underkjol också eftersom jag var på det humöret, men det är en annan historia. Sen visade det sig att jag ändå inte använde den sprillans nya pennkjolen utan tog mig knappkjolen istället. Så kan det gå.

 





Kjolen är gjord i ett fint och glansigt ylle som jag köpte innan jul. Det är något väldigt tillfredställande att få sy i ylletyger av fin kvalité. Det är så följsamt och man kan få väldigt fina resultat. Sen är ju ylle väldigt trevligt att ha på sig också, bara att hänga ut på vädring ofta och kanske gå över med klädborsten någon gång i bland så har man ett plagg som håller länge utan att bli tvättat för jämnan.






Koftan jag har på mig är också en nyhet. Alldeles rykande färsk modell från Färgkraft som ännu inte kommit ut i något modellhäfte, den har några korrigeringar som skall göras först. Färgen är en nyupptäckt favorit "Cikoria", ett namn som får mig att tänka på gamla böcker där de dricker cikoria-kaffe och jag undrar om det smakar lika fint som det låter... Broschen fick jag av makens morfar, den var en av mormoderns och han ville att jag skulle ha den. Varje gång jag har på mig den tänker jag på finfina morfar och minns vilken fin man han var.







Om man nu ska sy något på några timmar så är verkligen pennkjolen ett tacksamt val av modell, för den är väldigt lättsydd om man har ett bra mönster. Den här är väldigt enkel modell med ett stort motveck bak, jag har helt gått över till pennkjol med motveck och veckplatta för det underlättar verkligen rörelsemöjligheterna när man bär den och så är det ju snyggt också...



I started so make this pencilskirt last saturday with the idea of wearing it to the vintageblogger-meetup. I finally decided to wear another but this got finished anyway. It's a simple skirt with a boxpleat in the back. I just love boxpleats in pencilskirt, not only stylish but also very practical since one doesn't have to take babysteps because an all to narrow skirt. The cardigan is also a newbie. The latest modell from Fägkraft in a new favorite colour for me, "Cikoria". It makes me think of old books where they drink cikoria-coffee. I just wonder how that taste... The brosch was a gift from the late grandfather of my husbands. Everytime I wear it I think of that sweet old man and smile....

Kommentarer
Postat av: Lova

Jag är också sugen på att sy pennkjol. Har aldrig känt att det är min modell riktigt med mina breda höfter men det kan ju vara värt att testa.

2012-01-15 @ 17:55:06
Postat av: Olivia

Lova

Prova du, det blir säkert jättesnyggt!

2012-01-15 @ 18:21:42
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Démo F.

Koftan är verkligen fin. Hoppas på mönster snart.

Min mamma var efterkrigsbarn i Spanien och drack cickoria-kaffe för att det fanns inget bättre då. Hon har berättat att det var riktigt motbjudande men värmande i brist på något annat...

2012-01-16 @ 08:07:01
URL: http://todounpunto.blogspot.com
Postat av: Åsa

Men så snygg! Du bara rockar när du syr dina kläder! Vilken otroligt snygg kjol! Du passar väldigt bra i den och jag gillar verkligen dina foton. Är det din man som tar kort?

2012-01-16 @ 08:11:05
URL: http://backjohan.se/exdesign
Postat av: Åsa

Och koftan! Vilket vackert garn! Håller på att drömma om vilket garn som blir nästa - kanske den sorten? Vill gärna ha något som passar till somriga jeans och det ser riktigt fint ut.



Halvvägs genom dubbelpolon och den blir läcker!

2012-01-16 @ 08:13:26
URL: http://exdesign.backjohan.se
Postat av: Olivia

Démo F.

Tack! Ja det ska vi försöka få till, den ska med i mönsterhäfte till Syfestivalen som är i mitten av februari så det är vår deadline. :)

Ah, inte så gott som det låter med andra ord... Synd.. Fast å andra sidan är det ju bergipligt, för rikigt gott kaffe är ju svårt att hitta substitut till.. :)



Åsa

tack, tack!! För de snälla orden.. Den här attack-sydde jag som en galning! ;) Nä jag tar med stativ och utlösare.. provade maken men det ledde till äktenskapliga dispyter :D han har så dålig uthållning så stativ är det enda sättet.

Ja visst är det fint! Inte alls en färg jag skulle valt i första hand, men jag ville förändra mig lite och nu är jag jätteglad i det för det är ju väldigt fint.. Det ser liiite lite blåare ut på bilderna, i verkligheten är det lite grön nyans i....Jag håller på att ta nya bilder förresten, då kommer färgerna på hemsidan synas bättre och så har vi ju en hel del som inte är fotat än..



Du ska inte ta en tur till Stlhm när syfestivalen är förresten?? 17-19 feb tror jag det var.. Det är samtidigt som antikmässan så det tycker jag är extra kul.. :) Då får du ju klämma på alla sorter vi har menar jag.. och se massa annat kul!



2012-01-16 @ 09:46:36
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej!

Nej, hinner inte med ngn tur till huvudstaden, men ni borde ju vara på symässan i Göteborg helgen därpå! Nu är det väl för sent, men ett annat år? Vem vet, annars kanske jag dyker upp på en kurs någon gång! Hade varit kul!

2012-01-17 @ 08:23:07
URL: http://backjohan.se/exdesign
Postat av: Olivia

Vi har valt bort den av tidsbrist men kanske borde överväga den ändå, får se.. Vi är iaf på syfestivalen i Borås till hösten och dit är ju inte lika långt, den brukar vara rätt trevlig.

2012-01-17 @ 09:47:00
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Isis

Väldigt snyggt!

2012-01-17 @ 14:26:26
URL: http://fortieswardrobe.blogspot.com/
Postat av: Olivia

Tack, tack!

2012-01-17 @ 15:04:40
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Johanna

Supersnygg kjol, och resten också!

2012-01-17 @ 22:19:44
URL: http://blog.johannaost.com/
Postat av: Kristina

Den är jättefin och så piffigt att du matchar den med rosa blus.

Postat av: Olivia

Johanna

Tusen tack! Ja får nog allt sy flera sådana för pennkjols-mundering är ju alltid chict. ;)



Kristina

Tack, tack. Rosa och blått är ju lite härligt ihop! :)

2012-01-18 @ 11:11:14
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0