I en väska på vinden...

När det skulle röjas på vinden ovanpå ateljén hittade vi en resväska gömd bakom gammalt bråte. Det är så fint med gamla resväskor och just den här visade sig innehålla en liten skatt.

 

 

Jag har en alldeles utomordentlig svaghet för att plocka i gamla saker, sortera och damma av. Det är väl historikern i mig som njuter av att få sitt lystmäte i att rota och efterforska. Någon Indiana Jones ute på äventyr kommar jag ju tyvärr aldrig bli (jag har sent omsider insett det) så därför njuter jag extra mycket av upptäckter och utgrävningar av det här mer enkla slaget. Som en fullsmockad vind med glömda ting....

 

 



Fotona kommer från min fars sida av släkten med bilder från väldigt tidigt 1900-tal fram till slutet av 50-talet. Det är många som inte känns igen men här och där skymtar en ung farfar och farmor förbi och visst på några ställen även en pytteliten men ändå fullt igenkännbar pappa. Det är så fint med gamla foton för där får man verkligen se hur man såg ut förr. Även om gamla annonser och kataloger visar fint mode så är det något speciellt med det där realistiska. Klänningarna på bilden längst fram kommer jag nog titta på många gångar och inspireras av. För i år har jag bestämt skall det bli ett klänningsår och vart är inte bäst att börja då om inte med ett gammalt foto i en gammal resväska.





Cleaning out the attic above the studio we found an old suitcase. The suitcase held a treasure. A treasure in old pictures. The pictures comes from my fathers side of the family, with pictures from the late 19th century to the late 50s. Many of the faces are from unknown people from the past, but here and there I can se my late grandfather and grandmother also a very tiny toddler, daddy. I just love old pictures, there are such a nice way to se what real people looked like in the old days. Thats my kind of fashion!

Kommentarer
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Vilken skatt! Håller med om att det "verkliga" modet är väldigt fascinerande.

2012-01-18 @ 09:31:15
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Olivia

Ja det är så mycket mer talande än stiliserade katalogbilder, även om de är fina de också. :)

2012-01-18 @ 11:09:25
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0