Den godaste kakan...







Jag kom just på att jag glömt dela med mig av receptet till den mest underbara chokladkaka. Jag bakade den till min födelsedag i september och den blev en klar succé men det är ju inte så konstigt med så mycket godsaker på en och samma tallrik. Mina damer och kanske herrar här är, trumvirvel..... "Black and White" kladdkaka med jordgubbs och chokladsås. Väldigt gott och lite mäktigt men den lite syrliga jordgubbsåsen lättade upp det och det blev en rackarns god kombination. Något jag garanterat kommer göra om igen med andra ord....

Chokladkakan:

150 gram smör
2,5 dl socker
1 dl kakao
2 ägg
2 dl mjöl
en nypa salt

Smält smöret och rör i sockret, låt det smälta ihop lite på plattan innan man drar av det från värmen. Häll över i en skål och blanda i de torra ingredienserna. Rör ned äggen ett i taget. Grädda i en smord form med löstagbara kanter i 20 minuter. Ställ för att svalna utan kant.

Glasyr:
1 dl grädde
50 gram smör
300 gram vit choklad

Koka ihop grädde och smör. Tag kastrullen från plattan och rör i chokladen så det smälter. Sätt på kakformskanten (oljad med rapsolja så släpper den lättare sen) Häll smeten över kakan och ställ in i kylen så överdraget svalnar.

Chokladsås:
1 dl vatten
1 dl kakao
1 dl socker

Låt koka ihop några minuter till en lagom tjock chokladsås

Jordgubbssås:
Jordgubbar (ca en halv liter)
2 msk socker
limesaft (ca en halv lime)
lite vatten

Mixa i matberedare/stavmixer till en jämn sås, smaka av så det inte blir för sött genom att tillsätta limesaft och socker i lagom dos, tillsätt lite vatten för en tunnare konsistens.

Jag serverade även min kaka med physalis och amerikanska blåbär från mammas trädgård...Mmmmm....


Just rememered that I didn't share the recipe for the cocolatecake I made for my birthdaytwo months ago (and I don't bother to translate to english 'cause I'm lazy). It was a chocolatecake with whitechocolate-icing. Very tasty and a bit rich. But I served it with a fresh and fruity strawberrysauce that made a real good combo with the chocolate and lightend it up a bit......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0