Jordnötssmör och ett husmorstips..

För några dagar sedan testade jag att göra jordnötssmör för första gången. Det var rackarns lätt, gick på en handvändning och blev väldigt gott.  Jag tog bara lite jordnötter, säg 3-4 dl som jag mixade med stavmixer, sen tillsatte jag ungefär 2 matskedar ekologisk rapsolja. Pytsa över i burk och vips så har man sig en burk hemgjort jordnötsmör. Mycket godare än något man kan köpa i affären, iallafall enligt mig.  (Om jordnötterna är väldigt salta så kan man skölja dem lite innan man mixar.)


Så var det det där husmorstipset också. Etiketter på burkarna med sylt och andra godsaker (som jordnötsmör) gör man enkelt själv genom att:

1. Klippa till en liten papperslapp som man ritar på och skriver med vattenfast penna vad burken ska innehålla.

2. Pensla papperslappen med mjölk och sedan trycka fast på burken och låta torka.

Det blir lätt att diska av sen när man vill ha ny etikett på burken, det är miljövänligt (ännu mer om mjölken är ekologisk) men framförallt väldigt enkelt och enkelt gillar jag.



 

I made peanutbutter the other day. It's real simple to make, just mix peanuts (1 1/2 cups) in a blender and ad some (1-2tbsp) canola oil. Ready to eat in a minute or two. I also want to share a really good housewifetip. To make the labels on the jars, just cut a small pice of paper in the right size, write on it with a permanent marker and then glue it on the jar using milk. It's the best glue ever and it's easy to remove the label later when it's time to fill it with something else...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0