Den röda mössan på...

Förra året började jag virka ännu en basker men så fick jag ont i handlederna och fick lägga det på hyllan. Nu har jag äntligen kunnat ta upp det där med virkning och stickning igen och jag mjukstartar med att fortsätta med den röda baskern. Det passar dessutom ypperligt att göra på alla tågresor som min måndagskvällskurs innebär. Så, om något försenat cyber-syjuntans möten är ju egentligen på tisdagar, här är min halvfärdiga röda basker. Den virkas i ett underbart mjukt tvåtrådig merinull som jag färgade knallröd. Rött är sött och när jag virkat färdigt baskern tänker jag nog valka den rätt hårt så den blir riktigt fast och fin, det kan nog behövas för att hålla ute de kyliga vintervindarna vi har framför oss. Baskern gör jag bara genom att lägga upp några luftmaskor, sedan virka ihop dem till en ring med en smygmaska. Efter det virkar jag bara runt, runt med fastamaskor och ökar med jäma mellanrum så det inte blir en lång tub utan en platta. När den är lagom stor (som en basker) gör jag minskningar tills den passar huvudet och då virkar jag runt några varv för att göra en kant. Sen är det färdigt. Lätt som en plätt till och med för en "virk-rookie" som jag.

Ärligt sagt är jag faktiskt redan lite trött på virkningen och vill mest få färdigt baskern så jag kan börja på något nytt. För jag har planer på att sticka en väst i det här röda garnet, och kanske färga in lite mer fast göra det mörkrött som jag tänkte skulle få bli accenter i muddkanten nedtill och i halsringningen. Jag måste bara be mor göra ett bra och lätt mönster åt mig, eftersom jag forftarande är nybörjare även på stickning vill man ju inte ta sig vatten över huvudet.




I'm crocheting this beret to myself on those long trainrides every monday to the eveningclass I'm taking. It's done in a lovely soft 2 ply merinowool that I dyed scarlet red. After this is finished I'm thinking of making a vest for myself in the same yarn, being a rookie at this we will have to se how it goes.

Kommentarer
Postat av: Maja

Vilken tjusig basker det där kommer att bli! Jättehärlig färg! Vad roligt att du kan virka/sticka igen. Låter spännande med västplanerna... Lyxigt att ha en mamma som kan skriva ihop ett mönster till en;) Är det där ert eget garn (jag menar det som du och din mamma säljer)?



Hälsninagar från Maja

2011-09-28 @ 14:17:33
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

Ja, jag hoppas det.. Ökade nog lite för ivrigt ett tag för för den ville krusa sig, men kommer nog bli ok i slutändan ändå. ;)

Ja det är jättekul att äntligen kunna börja igen...



Ja, det är ett av garnerna vi har, det enda tvåtrådiga i sortimentet, men vi har inte hunnit lägga ut på nätet än för det är lite nytt, men vi säljer det på mässor... Har inte bestämt än om vi ska ha det vitt eller färga det.. så än så länge har vi haft det vitt ;)

2011-09-28 @ 14:36:42
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0