På G.

Jag hade ju en diger lista på sömnad inför jul. Jag kan glädjande meddela (egentligen är det ju mestadels jag som gläds av det) att kjolen är så gott som färdig. Det är så härligt att avsluta något som legat halvfärdigt i månader eller som i det här fallet ett helt år. Inte bara för att det blir färdigt utan för att när jag slutar sy på något beror det ofta på att jag tyckte det var lite svårt och att jag ville låta det mogna. Så när jag tar upp det igen känns det helt plötsligt lätt och jag inser att jag gått några steg fram i mina sömnadskunskaper. Snacka om bekräftelse.

Eftersom kjolen är så gott som färdig, bara handsömnaden på fållen kvar, så har jag börjat rita på sjömansblusen. När jag ritar mönster brukar jag först tänka ut ungefär hur jag vill den skall vara, vilket material och eventuella speciallgrejer som behövs ritas till från det basmönster jag brukar utgå från. Sen brukar jag titta på inspirerande bilder för att ytterligare få idéer om hur jag vill plagget skall bli i slutändan. De brukar jag skriva ut och ha i en mapp där jag även samlar mina egna skisser samt orginalet till mönstret med alla sina ändringar.  Den här gången tittade jag mycket på den här bilden, inte för att min blus kommer vara jättelik men för att den är så fin. Det kommer nog bli mycket sjömans-inspirerat framöver känner jag. För visst vill jag så småningom spatsera runt sådär käckt med sjömanstilen så fint gestaltad med min klädsel som de där tjejerna gör.




 

I've started drawing the pattern for a sailor-blouse that I intend to wear on christmas eve. There's something special with the sailorlook. It never goes out of style....


Kommentarer
Postat av: Evis

Så underbart ljuvligt! Jag måste också göra något i den stilen.

2011-12-03 @ 15:18:18
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

Ja, jag tror det kommer bli jul-tjusigt.. Det är ju verkligen ett bra läge att köra sjömanskrage på självaste julafton..I min bok iallafall. ;)

2011-12-03 @ 23:01:30
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Evis

Ja en röd jacka kanske vore något.

2011-12-04 @ 23:15:36
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Karoline

Vilken trevlig och JÄTTEFIN blogg du har :)

2012-01-09 @ 22:26:08
URL: http://ikarolineshuvud.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0