Processen innan...

När jag låg i sängen och vårdade min förkylning passade jag på att klura på olika modeller på klänning som jag skulle vilja ha och jag tänkte att det skulle bli temat till dagens symötes-inlägg. Processen bakom själva sömnaden. (Som ibland blir längre än annars.)


Jag fick nämligen lite fina tyger av mamma för ett tag sedan. Tre sorters viskos, den marinblå med små vita prickar blev med en gång en riktig favorit eftersom den var så härligt slinkig och sval. Men de andra två som hade lite crépe i sig kan nog bli till fina plagg de med, speciellt lämpade för heta sommardagar eftersom de är så tunna och  luftiga tack vare crépen.


 

En klänning skulle det alltså bli och jag tänkte att nu ska jag minsann hitta på något nytt från det jag brukar göra. Så det blev till att börja skissa lite. Kontentan av hur jag ville ha min modell var jag klar med. V-ringad, rynkad vid bysten, ok och trekvartsärm. En modell som dessutom passar tyget väldigt bra. För att dubbelkolla så gjorde jag dessutom en provlapp där jag rynkade en bit och sydde på en bit som skulle symbolisera tygpartiet vid midjan (se sista bilden). Det är alltid bra att prosy i det tyg man tänker sig att använda om man är osäker. För fel val av modell kan verkligen förstöra ett tyg och vice versa.

 

 

Jag gjorde en modell av min grundblusmodell i skala 1:4 för att lättare kunna se hur jag skulle skära och ändra i mönstret.

 

 

Hur sedan resten skulle knåpas ihop det tog mig många ångestladdade timmar att komma fram till. Har jag nämnt att jag har grym beslutsamhetsångest? Skulle jag ha 4-vådig eller 6-vådig kjol. Omlott med knytskärp eller utan öpping fram och dragkedja i sidan. Efter mycket om och men insåg jag att jag helst ville skippa blixtlås, eftersom jag inte ville ha något som som skulle tynga ner min luftigt crépade viskos. Det hjälpte att jag hittade väldigt matchande knappar i min samling för att det skulle väga över till knapparnas fördel. Så till slut kom jag fram till att jag nog gör den med knäppning i fram och halvägs ned på kjolen. det vill säga, jag tror jag har bestämt mig för det.....

 

Vad jag behöver är en kurs i "hur man bestämmer sig". Finns det någon som känner till en sådan, tipsa mig isåfall. För den där processen är fasiken jobbig att gå igenom varje gång man skall göra något nytt..

 


Jag hittade inte bara matchande knappar i mina gömmor, utan även ett gammalt halsband som används allt för sällan eftersom jag inte har något som det passar till. Nu ska det minsann bli ändring på det...


My mother gave me some fabric from her great stash and I started thinking about what I wanted to do with it. They where all real light rayon/viscose and my thougts went to light summer dresses. So I started scetching and making a paper modell to see how I should change my "original" pattern. It gave me a real headache to decide how I wanted it, with zipper in the side, with buttons, 4-gorded skirt or 6-gored (I sometimes has issues with making up my mind). Anyhow, when I found the perfect matching buttons I knew it had to be a front buttoned dress. I also realised that I would finally have something to match an old necklace that I almost never wear.

Kommentarer
Postat av: Agneta

Intressant att se din planering inför sömnad. Kurs i beslutsångest? Tyvärr där kan jag inte hjälpa dig :-)Men skall bli intressant att se hur det blir av dessa fina tyger

2011-03-23 @ 08:45:45
URL: http://hundraprocenthusmor.blogspot.com/
Postat av: Olivia

Agneta

Ja, jag tror det kan bli något fint. Det var ju en hel del också så det kan nog bli två klänningar till och med. Bra om man inte kan besluta sig, att göra en av varje istället. :)

2011-03-23 @ 11:09:23
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Maja

Hej, Olivia!



Tack för allt fint beröm för min kofta! Roligt att du gillade den! Jag är väldigt lycklig över den själv, och känner att den nog kommer att vara favorit ett bra tag framöver.)



Vilket intressant inlägg det här var! Roligt att se dina skisser och följa dina tankegångar... Vad snyggt du skissar, förresten! Det där med att bestämma sig är nästan alltid svårt men brukar gå något bättre när man sovit på saken. I alla fall för mig...



Blir hur kul som helst att se din klänning färdig sedan! Förresten, gissa vem som beställde hem ett knytblusmönster i fredags?



Hälsningar från Maja

2011-03-23 @ 17:24:43
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

Maja



ja förstår att det blev en favorit, koftan var ju jättefin..



tack, ja det är kul att skissa, dessutom tycker jag det är lättare att få en klar bild av vad man ska göra om man ritar det innan. Jo, det brukar hjälpa för mig att sova på saken också, oftast iallafall..ibland tar det några nätter... :)



haha, mer knytblusar till folket!!



Ha det bra/ Olivia

2011-03-23 @ 18:18:06
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Evis

Den stora bilden på din skiss visar precis klänningen som jag just nu håller på och syr till pappas begravning, utom att kjolen har sex våder.



Jag syr i tunt ylle från Saxylle.

2011-03-23 @ 19:10:36
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

Åh vilket sammanträffande, vad kul! ska bli roligt att se hur din klänning blir! Jag tror jag räknade med lite för mkt tygåtgång till bystdelen för den blev lite väl pösig när jag nålade ihop. (pösig är kanske inte så lämpligt för när det är v-ringat, hallå tuttar typ!) hehe.. men det går ju att åtgärda i efterhand...



beklagar sorgen med din pappa, det är så hemskt att förlora en förälder....



kan tänka mig att en sån modell funkar bra i tunt ylle....



ha det bra/ Olivia



2011-03-23 @ 20:26:40
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Evis

Det blir ALLTID för pösigt när man gör klänningar med liv som blusar mot ett midjeband eller vad man nu ska kalla det, jag fattar bara inte hur det kommer sig. Enda undantaget för mig är den här: http://omstil.blogg.se/2011/january/silverglittriga-skor.html som faktiskt blev rätt med en gång.

2011-03-24 @ 00:57:42
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Erika

Det ser mycket lovande ut! Lite kul, jag och en kompis håller på att sy klänningar i samma modell som du tänkt dig (hon använder samma mönster som inspirerade Evis). Är en sån otroligt klädsam modell! Även om jag noterat samma sak som Evis; varför blir det alltid lite för långt mot "midjebandet"? Mystiskt... Jag gör dock alltid en toile första gången jag gör ett mönster, även om det är en ändring på mitt grundmönster, så då är det ju lättkorrigerat.

Om du hittar en beslutskurs, så anmäl gärna mig med! =)

2011-03-29 @ 12:46:39
URL: http://swingingvintage.blogspot.com
Postat av: Olivia

Evis

aha, mjo. Jag insåg dessutom att jag varit slarvig när jag klippte till och tagit på tog för mkt sömsmån. kan ha bidragit till pösigheten ;)



Erika

Ja, det var lite pilligt, men jag har fått till bystdelen nu iallafall.. kommer nog bli en skön klänning...Jag är ofta så lat att jag struntar i toile. (liiiite korkat egentligen) men jag gör iaf. inte första provningen av ett mönster i exklusiva tyger som jag har begränsad mängd av, utan av något som jag har råd att mista om det skiter sig...och det här tyget tyckte jag var lite fult först (dum tanke för nu när jag sytt i det så gillar jag det mer och mer..) men som tur är har jag åtskilliga meter...bah, nä jag borde börja göra toile först mer asså. gjorde det förr utan att tveka...lat, lat, lat...

2011-03-29 @ 18:39:30
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0