Ost och kex...

Det är ju trevligt att ta sig lite ost och kex på lördagskvällen till exempel. I helgen gjorde jag färskost som vi åt tillsammans med lite kex och vin och det var väldigt populärt. Det är lätt som en plätt att göra och blir rackarns gott...

Gör så här:

1 liter filmjölk
1 burk créme fraiche
pressad citron

Häll filmjölken, créme fraichen i en kastrull och droppa i lite pressad citron, ca en klyfta. Rör om och värm försiktigt på spisen (utan att röra) tills det skär sig. Då häller man av det i en ren kökshanduk som man lägger i ett durkslag och ställer över kastrullen man använde till att värma massan på. Låt ostmassan sila i några timmar tills konsistensen är lagom tjock. Då tar man upp den och saltar. Det är gott redan då men jag gillar att smaksätta den lite mer. Till exempel är det gott att pressa i en vitlök eller blanda i lite kummin som jag gjorde nu senast. På försommaren då gräslöken börjar komma är det rackarns gott att klippa ned lite sådan i och varför inte lite persilja också...





This weekend I made some fresh cheese. It's real simple and tasty. Just take 1 litre of soured milk, 2 dl sour cream and a small squeese of lemon, put it in a pan an heat gently until it curdles. Then put it in a clean kitchen towel placed in a strainer for a couple of hours until the cheese has the right "hardness". Then just ad some salt and whatever else you feel like. I made one with fresh garlic and one with carawayseeds. Very tasty on a cracker together with a nice glass of red wine.

Kommentarer
Postat av: nilla

Det här måste jag ju prova, såg precis på en tv-kock som gjorde färskost, och hon hade två andra recept, men jag tycker ditt verkar bra =)

2011-03-26 @ 21:37:02
URL: http://gunilladeluxe.blogspot.com/
Postat av: Olivia

nilla

tack!....ja, det är ju så lättgjort och gott...inte klurigt alls. Tänker varje gång " att jag inte gör sånt här oftare"...

2011-03-29 @ 18:41:01
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0