Dragkedjan i fickan....

Okej, nu ska vi försöka vara pedagogiska här. Dragkedjan gömd i fickan är väldigt enkelt att göra det svåra däremot är att förklara hur jag gör, men här är ett försök iallafall.

 

Först tar man fram de delar det gäller, jag brukar alltid sy ihop framfickan och framdelen det första jag gör när jag syr byxor. Det är i den bakre fickpåsen som dragkedjan skall sitta i men jag tycker det är bättre att sy fast framfickpåsen med framdelen på byxan först så man har det att utgå ifrån. På mina shorts hade jag ju även lagt till en bit att vika ned, då gjorde jag framfickpåsen i ett vitt tyg istället för kontrastens skull, men på illustrationen gjorde jag en enkel ficka istället för att inte krångla till det.

 

När den främre fickpåsen är påsydd, tillbakavikt och struken lägger jag den bakre fickpåsen på plats och måttar ungefär vart blixtlåset skall sitta för att komma lagom mycket bakom fickan för att inte synas. Det är bra om man har ca två centimeter från där dragkedjan sitter till där fickpåsen ska sluta mot magen till, man behöver ju ha lite utrymme att dra upp och ned dragkedjan. Sedan syr jag fast blixtlåset på sidan av fickpåsen där jag markerade och klipper av det som blir över. Det blir lite tygspill när man gör så, egentligen borde man ju rita in i mönstret exakt var dragkedjan ska sitta och rita en till mönsterbit för den tygbiten som skall sitta på andra sidan. Men eftersom jag hela tiden ändrar hur jag vill ha fickorna brukar jag göra det på frihand istället. När man sytt på dragkedjan tar man alltså en "extra" tygbit och syr fast på andra sidan så att fickpåsen får samma storlek som den hade ursprungligen. Jag brukar lägga den bakre fickpåsen ovanpå den främre och klippa till kanterna lför att kontrollera att de är lika stora.

 

Nu är fickan färdig att bli monterad så hela framstycket blir klart. Man nålar man fast hela fickan i frambyxan så den inte glider när man syr stickningen som fäster fickpåsen i frambyxan. Det går inte att ha en lös fickpåse av förståeliga skäl för då blir det ju inget som håller emot dragkedjan och byxorna skulle se allt annat än snygga ut. Jag brukar sy två stickningar eftersom jag vill att det ska bli tillräckligt starkt att hålla. Jag brukar även göra lite hjälpstreck med krita eftersom det kan vara svårt att få stickningarna helt raka och vinkelräta på frihand. När stickningarna väl är färdiga är det bara att sätta ihop resten av byxan och vips så är det färdigt!

 

 

 

 

 

 

A little tutorial on how I sew the zipper hidden in the pocket...For my international readers I feel a bit lazy to translate the text so just look at the smashing illustration instead. It's real easy once you get the hang of it, and it's a smart way of getting that zipper out of the way.

Kommentarer
Postat av: Gerda-Thyra

Jättebra beskrivning!

Tack för det, det här tipset ska jag komma ihåg!

2011-07-05 @ 11:59:23
URL: http://helenej.blogspot.com/
Postat av: Jessica Lindmark

Jättetack för beskrivningen! Du är så grymt duktig på att sy och inspirerar mig att lära mig mera! Tack!

Postat av: Gunilla De luxe

Tack! Får se om jag ger mig på det här nu eller senare =)

2011-07-05 @ 15:35:22
URL: http://gunilladeluxe.blogspot.com
Postat av: a

Fint att du tog dig tid att skriva ner detta! Ska försöka att komma ihåg det för framtida bruk.

2011-07-05 @ 23:30:06
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Maja

Hej, Olivia!



Du är ju jättepedeagogisk ju! Märks att slöjdfrökentakterna sitter i:) Den som ändå hade haft dig i slöjd när det begav sig... Oj, vad snygga de där shortsen blev! Gillar verkligen modellen och den klarröda färgen. Grymt bra att du delar med dig av dina detaljkunskaper i en tutorial! Det uppskattar jag jättemycket!



Hälsningar från Maja

2011-07-06 @ 08:37:21
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0