Lite värme till den lilla...

Veckan som gått har varit en ansträngande sådan. Vår lilla hund har nämligen varit krasslig och det ordentligt. I början av veckan började märka att något var lite konstigt, så i tisdags åkte vi till veterinären och det visade sig vara livmodersinflammation. Något som kan vara livshotande om det inte åtgärdas, så i onsdags var det operation som gällde. Vi fick hem en ynklig och i stort sett medvetslös hund men operationen hade gått bra och inflammationen var inte så långt gången. (Tack och lov för att man är uppmärksam) En 60-kilos hund är inte det lättaste att få ur en bil när den inte kan gå själv och jag kan säga att onsdagskvällen var både nervös och otäck. Men vi klarade oss igenom det, vakade hela natten och hunden blev långsamt bättre. Bara för att förrgår kväll utveckla urinvägsinfektion och en rejäl sådan. Så det blev en till tripp till veterinären, hemska katetrar och urinprov senare fick vi ny antibiotika och nu är det bara att hoppas på att den tar och att hon skall bli bättre snart.....Jag sover på golvet bredvid henne och jag gissar att kommande dagar kommer att handla mestadels om hundvård precis som förra veckan...

Men, jag har iallafall trots denna pärs, hunnit sy lite iallafall... Något som verkligen behövdes... Jag började med lite björnnylon-tyg (vind och vatten-tätt), mellanlägg, rutig bomullsflanell och ripsband....



....och jag sydde, med hjälp av ett mönster jag redan gjort tack och lov, ett hundtäcke till vår älskade lilla Grand danois dam...




Hundtäcken att köpa är faktiskt onödigt dyra när det är så lätt att sy ett eget. Jag mätte bara lite, klippte till ett prov på mönsterpapper som jag sedan lade över ryggen på Stella. (Detta var innan hon blev sjuk och hon var verkligen en exemplarisk modell, trots att det prasslade lite otäckt.) Så gjorde jag lite inprovningar bak vid ryggslutet så den skulle ligga bättre och så var mönstret färdigt...




Jag hade ingen kardborrband så jag tog knappar istället, men det ska jag nog byta ut. Men detta var ju bara en prototyp som behövde bli färdig snabbt för den frysna jyckens skull. Nästa täcke ska jag även göra lite större över flanken, för som det är nu är det lite "snuttigt". Men det är trots allt riktigt varmt och jag tror hon gillar det. För vem vill gå ut i snålblåsten och kissa när man är krasslig om man ska frysa samtidigt. Nej, då är det bäst att vara påklädd...

Det var utomordentligt roligt att sy kläder till hunden och jag spår en framtid med en välklädd Grand danois dam..För några fler vinterkappor tror jag behövs.....





I made this coat for our Great Dane. She's sick and need all warmth she can get poor darling.....

Kommentarer
Postat av: Carro

Vad tråkigt att höra att hon är krasslig. Hoppas hon mår bättre snart! Kram Carro

2011-02-01 @ 19:18:14
Postat av: Olivia

Carro

Ja, det är lite jobbigt, men jag tror hon håller på att repa sig...men hon är så duktig patient så, känns verkligen att hon tyr sig till en och litar på att man hjälper henne när hon känner sig dålig....

2011-02-01 @ 21:09:17
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Maja

Hej, Olivia!



Vilken tur att ni kom in till veterinären i tid. Gulligt att du pysslar om jycken med mysigt hundtäcke! Snyggt med det rutiga tyget på insidan!



Vad roligt att du påminde om uttrycken - bardotrutigt och skolruta. Tror att jag hört båda för längelänge sedan. Det där med skolruta låter som ett 40/50-tals ord;) Jag gillar det! Vi borde lansera det igen, som sagt var tycker jag att det behövs ett ord för rutigt tyg.



En annan fråga: Brukar du redigera dina bilder i Photoshop eller så? Tycker att det var så snygg färgskala i dina bilder idag.



Hälsningar fr Maja!

2011-02-01 @ 22:04:42
URL: http://[email protected]
Postat av: Olivia

Maja

Ja hon är ju som vår bebis, så det är klart att hon bli lite bortskämd ibland. ;) Grand danois är väldigt tacksamma att skämma bort också, hehe... Väldigt snäll/dumma hundar... ;)



ja, visst var det rutiga snyggt, nästan lite avundsjuk, skulle vara snyggt till en flanellskjorta. bah, borde köpt mer än 2 meter, hehe, vanliga visan...



japp, jag redigerar i photoshop...beror lite på hur bilden var från början ibland behövs inte alla "stegen" , just de här bilderna gjorde jag inte så mkt med...



standarden är dock att jag brukar ta auto-contrast, sen auto-färg (ibland blir det helt knasig färg i auton dock, då gör jag manuellt, tycker om när det är mkt blått i bilden, ser lite mer "krispigt" ut)



sen går jag in på match ..ähum...colours tror jag den heter, där kan man ändra ljuset lite, luminance tror jag den knappen heter, den drar jag upp lite, sen kan på samma "ruta" ändra så det blir lite skarpare färger, men den får man vara försiktig med för det kan se lite kejko ut om man drar upp den för mkt.



sen går jag ibland in på photo filter och tar en färg, brukar ta deep blue eller sepia, det beror på hur mkt blått det var i bilden sen tidigare...



Ibland om jag vill att bilden ska bli lite ljusare ändrar jag på kontrasten också...



men jag har faktiskt en ny kamera, en systemkamera (Nikon D90) som jag börjat fota med, känns som att köra ferrari utan körkort, för jag har typ ingen aning om än vad jag håller på med. men jag tycker nog att färgåtergivningen är lite bättre än tidigare...det är ju hemskt att gå tillbaka till riktigt tidiga inlägg och se de hemska fotona..jisses, nästan så man vill radera, men det vore ju inte rätt ändå..hehe...skönt att man utvecklas iallafall....



Ha det bra/ Olivia



2011-02-02 @ 11:02:27
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Maja

Åh, en D90! En sådan stod jag och dreglade över på Expert igår. Har funderat på att skaffa en systemkamera ett tag nu... Så fick jag en "demad" för mig i förra helgen och då kände jag att begäret växte;)



Kan vara så att det faktum att du för den på tal blir den avgörande knuffen som får mig att stega inpå expert och bränna en massa pengar;)



1000 tack för "Photoshopskolan". Måset lära mig det där...



/Maja

2011-02-02 @ 11:26:22
URL: http://[email protected]
Postat av: Olivia

hehe, såpass. men du då kan jag säga att jag älskar den!!!! trots att det är massor som jag inte fattar, men det är ju något att växa i också. Den känns väldigt fin i handen och riktigt "kamera-aktig"....tydligen är den på utgång så det gäller kanske att passa på, vet inte hur snabbt den försvinner...den som kommer efter eh, 7000 tror jag det var, tyckte jag var för stor och otymplig...(och dyrare)



hehe, du pengar försvinner på kameror rätt snabbt, det är ju inte en billig sysselsättning precis. skulle vilja ha ett makro-objektiv med för närbilder men de kostar ju en del...men jag läste om en närbildslins som skulle kunna funka istället, till en bråkdel av priset, ska kolla upp det....hur som helst, dyrt är det... men jag ser det som en investering för framtida jobb och sånt...bättre att lära sig fota än att anlita någon annan...



jadu, photoshop är klurigt och jag är hyfsat ny på det med...det finns ju så mkt, men de där grejerna har iaf hjälpt till lite när bilden blivit för mörk ect...man kan ju egentligen sitta hur länge som helst med det där...



/ Olivia

2011-02-02 @ 12:17:30
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Erika

Stackarn, vilken pärs! Men vad skönt för er att hon är på bättringsvägen, hoppas allt fortsätter läka fint.

Min mor har en liten hund, och jag är då glad för storleken på den varje gång hon måste lyftas! Kan tänka mig att man inte gärna bär runt på en grand danois... Finns det några bilder på henne i bloggen? Vore trevligt att se henne!



Tackar så mycket för infon om photoshop också. Ska kopiera av det, bör verkligen skaffa det. Sen vore en systemkamera istället för en 4MP-kamera från 2004 säkert ett stort steg uppåt...

2011-02-02 @ 13:30:27
URL: http://swinginvintage.blogspot.com
Postat av: Maja

Nu har jag köpte den!!! Vilken galen grej att köpa en så dyr kamera. men som sagt var den är ju billig för att vara dyr, eftersom den är på utgång.



Tänkte bara tillägga att jag fick testa en sådan där macro-lins igår när jag var på en fotoaffär. Den funkade superbra och kostade ynka 395 kr. Så en sådan får det bli någongång framöver. Helt klart värt att testa det alternativet innan man går sta´och köper ett dyrt macroobjektiv för ännu mera pengar.



Förövrigt vill jag bara säga att din lilla Photoshop-skola fick mig att på några minuter lyckas med en massa saker som jag inte varit i närheten när jag försökt förstå mig på det innan... Tack för den!



Hälsar Maja

2011-02-02 @ 15:14:54
URL: http://[email protected]
Postat av: Olivia

Erika

Ja fy fasiken, men nu börjar oron lätta iaf. skönt det...Ja det ska finnas nått under kategorin hunden, men jag inser ju nu att hon fått alldeles för lite plats i bloggen, det ska det bli ändring på...Vad kul att photoshops-tipsen var bra...



Maja

Men så kul!!! Vi får bli D90 kompisar då! och tipsa varandra om knappar och funktioner.. :)

vad roligt ang. den där linsen, ska kolla upp det så snart jag kan...



vad glad jag blir att photoshop-skolan gav resultat, :) det kan ju faktiskt bli stor skillnad på en bild när man grejat bara lite... Finns tydligen några manövrar man kan göra för att få samma effekt som man får med ett tilt/shift objektiv, typ ändrade propoptioner så det ser lite dockhus-aktigt ut..ska bara luska ut hur...det skulle ju kunna vara snyggt för en del blogg-bilder....som sagt, man kan sitta länge med sånt där....

2011-02-02 @ 21:41:43
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0