Nostalgi...

I lördags begav vi oss till Lidköping för en dagsutflykt. Vi tittade på stohejet vid Rörstrand och beslöt oss för att inte stå i jättelång kö för att få en kopp fika. Det är ibland väldigt skönt att besluta sig för att inte göra saker också.

Vi begav oss istället till en loppis och därefter vidare till en auktion. Det var med andra ord full rulle men jag gjorde inte mer än två inköp. Jag är väldigt nöjd med båda. Det ena var ett gäng fina pärlemorknappar som jag ska lägga i min knappsamling. Det andra var den här boken som just nu ligger på nattuksbordet och fyller lässtunden innan sovdags med stor nostalgikänsla. För Victoria Holt är för mig otroliga tonårsvibbar. Just den här boken fick jag låna av en vännina som också läste Victoria Holt och vi hade så kul när vi lånade böckar av varandra och sedan diskuterade handlingen.

Det är romantiskt så det sprakar och samtidigt lite spännande men framförallt en väldigt, väldigt oskuldsfull handling. Just den här boken handlar om en guvernant som kommmer till ett stort hus i Cornwall där hon skall passa en stackars bortskämd moderlös flicka. Så finns det givetvis en gäckande fader med i bilden, den lite farliga och hemlighetsfulle godsägaren med sardoniskt men ack så stiligt leende. Och hur gick det till egentligen när frun dog, för hon är väl död? Mycket mystiskt och om man får lov att säga det så finns det ju många liknande historier. Vilket kan vara bra, för jag kommer inte alls ihåg vad som händer i just den här. Ja, om man bortser från det uppenbara förstås, för jag har en liten aning om att det kanske kan bli kärlek mellan guvernanten och godsherren. Ojojojoj!!!

Tio kronor kostade den och det var det värt att äntligen ha en egen upplaga av detta stycke underhållnings-litteratur, utgiven 1963 och i oläst skick dessutom. Fina fisken för regniga söndagar....


This saturday we went out to a nearby town to go to fleamarkets and a auction. I only purchased two things, some lovely mother of pearls-buttons and this old book. I read it when I was a teenager and therefor it's quite nostalgic. It's about a young guverness that comes to an old house in Cornwall to tend to a motherless little girl. Also there is a dark and mysterious father with a sardonic smile of course. And how did the wife really die? Many questions indeed, and I don't remember the ending. Maybe because it's a quite a common (but oh so thrilling) plot?

Kommentarer
Postat av: betty j

åh, hennes böcker läste jag med som liten!

skrev hon möjligen en bok som hette"påfågelns öga"?

eller så blandar jag ihop det med någon annan liknande författare. Ja, där snackar vi romantik!!

betty j

2011-08-15 @ 21:42:58
Postat av: Olivia

ja det tror jag minsann det gör, har för mig att jag läst den...men kommer inte alls ihåg vad den handlar om.. det får jag grunna på lite till... Jo, men visst det är romantiskt så det förslår.. :)

2011-08-15 @ 23:29:21
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0