Fixa frisyren med hemgjord dekokt...

Jag läste för ett tag sedan om läggningsvätska på den här bloggen (vätska i ganska vid bemärkelse, det rör sig nog snarare om klet men det låter ju inte lika trevligt..) och blev inspirerad till att prova. Det visade sig att det funkade riktigt bra och det var inte alls svårt att koka ihop. 


Receptet är som följer:

1 matsked linfrö
2,5 dl vatten

Kokas i 15 minuter, sedan silar man och låter svalna. Jag tillsatte dessutom lite E-vitamin, D-panthenol och silkesprotein som jag hade i min "göra-egen-kosmetik-gömma" samt lite ros de mai-eterisk olja för angenäm rosdoft. När jag sedan skulle lägga håret väntade jag tills det var handukstorrt, sedan fördelade jag mitt hårläggningsklet jämt i håret med fingertopparna, kammade igenom och lade i pin-curls som vanligt och sov på.

Jag tyckte lockarna höll riktigt bra i flera dar och det bästa var nog att det kändes naturligt i håret. Det vill säga, det märktes inte att att jag hade produkter i. Något som jag uppskattade enormt, för den där känslan av att håret är stelt och klibbigt av något är inte alls min kopp te. Så, summan av kardemumman, jag rekommenderar hemgjord linfrö-läggningsvätska. Det verkar dessutom vårdande för håret och det är ju inte fy skam heller. Den färdiga "läggningsvätskan" förvaras i kylskåp och håller sig nog ett litet tag iallafall. Det har jag inte hunnit testa än eftersom det bara var förra veckan jag gjorde min första sats....

Nedan syns resultatet, jag är framförallt nöjd med "lugglocken" som jag äntligen börjar få till, stående pincurls är tricket och äntligen har jag begripit mig på det... Lägg även märke till mitt senaste bakelit-inköp på översta bilden. Det bruna marmorerade armbandet kom i förra veckan och det har redan använts flera gånger och har snabbt blivit en favorit. Behöver jag nämna att det ingår i min choklad och vanilj-ensemble? Dessutom återupptäckte jag de orange örhängena i bakelit som jag lagt undan för att de var för oranga. De är ju insåg jag till slut, precis lagom orange...


 

 



I've made homemade settinglotion from 1 tbsp flaxseed boiled in 1 cup of water  for 15 min and it turned out rather great actually. Inspired by this blogg I finally did a batch to try last week and it works splendidly. It feels great and natural in the hair and keeps the curls through wind and misty weather. I just love it and will continue to make the stuff and keep in the fridge because it was real easy and cheap to boot.



Kommentarer
Postat av: Evis

Det ska jag testa vid tillfälle. Vad är D-panthenol och vad gör det?

2011-09-01 @ 08:30:15
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Erika

Vad fiffigt! Sarah använde senast en gelé när hon lade mitt hår, och det fick verkligen en annan mjukhet mot läggvätskan. Jag har en liten flaska hemma, men då vet jag vad ska göra när den är slut =)

Jag undrar dock: var har du köpt de andra sakerna, vilken typ av butik?



Superfina bilder, dessutom!

2011-09-01 @ 09:11:01
URL: http://swingingvintage.blogspot.com
Postat av: Olivia

Evis

D-pantenol är en fuktbindare som lägger sig lite som en film om hårstråt och gör det glansigt och skyddar det...finns ofta i balsam och sånt..hänger ihop med vitamin B5 tror jag, om det inte är B5 rent av fast en annan variant.. blir osäker här. de ska va bra iallafall ;)



Erika

Ja, jag blev glatt överaskad. Nu behöver man ju inte alls ha de där extra grejerna jag hade i. funkar nog fint med bara linfröavkoket, men jag hade ju sånt hemma..Jag köper allt sånt på crearome.se. de har massa kul saker (och recept), det är lätt att handla för mkt där ;) annars tror jag en del välsorterade hälsokoster kan ha en del sånt där..

tack, tack! Ja, jag blev nöjd. tog hela förmiddagen att få till det, har nämligen beslutat mig för att sluta ta med automatic-inställningen, bah, men det är svårt det där med bländare/slutare och hela köret. :)

2011-09-01 @ 11:27:13
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: betty j

jättesnyggt!

Hur gör man stående pin-curls?

Betty j

2011-09-01 @ 20:49:04
Postat av: Olivia

betty j

man tar en liten slinga hår om fingrarna och lindar den runt så det blir en cirkel, sen sätter man fast den som en lock med ett hårspänne. egentligen samma som en vanlig pin-curl men att den står upp istället för att ligga platt mot skallen. Det är viktigt att man ser till att topparna ligger nedåt mot huvudet så locken sitter fast ordentligt och inte "rullar" upp sig...är lite svårt att beskriva pin-curls ordentligt i ord, men söker du på youtube så finns det massa bra "tutorials" där hur man gör... :)

2011-09-01 @ 21:38:51
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0