Virka en basker....

Jag håller på att virka mig en liten basker. Det är enkelt och går snabbt till och med för mig som inte riktigt har kläm på det där med garn-handarbete. Tacksamt med andra ord. Garnet är ett tunt tvåtrådigt ullgarn som mamma färgat. Det är väldigt mjukt och fint och färgen känns ju som rosa karameller. Jag börjar med några luftmaskor, som jag virkar ihop med en smygmaska så man får en ring, sedan virkar jag med fastmaskor runt, runt och ökar med jämna mellanrum så den blir större och större (istället för att bli som en tub)...Sedan när den är lagom stor så är det bara att minska och virka en kant och vips har man sig en basker... Funderar lite på om jag ska utmana mig själv genom att testa att virka mönsterkant av något slag. Vi får se, hur som helst tror jag att det kommer bli en fin basker och det kan man ju faktiskt inte ha för många av.....

Nu är det visserligen kanske inte så mycket möss-väder men någon kall majkväll skulle kanske ändå en rosa virkad basker kunna komma till användning.







Im making a beret from a nice woolyarn my mother dyed and gave me. I'm not at all good att crochet, but this one is quite easy to make with a good result. All pretty and pink I think i'ts going to be a favorite when it's done. Allthough it's almost summer maybe a beret will come in handy one cold May-night. You can never have to many berets.

Kommentarer
Postat av: Maja

Yippie! Den är ju bara hur fin som helst! Vilket garn, verkligen "karamelligt"! Åh, nu fick jag lust att virka en basker också... hur ska man hinna allt! det finns för mycket fint att göra av garn;-) Förresten superkul att du virkar! Snart kommer det nog ett stickinlägg här också;-)



/Maja

2010-05-20 @ 22:27:40
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

hehe, ja fasiken, man måste ju ta sig i kragen...är desutom bra för jag har åkt mycket bil på sistone. och då är det bra att fördriva tiden med att virka...(får poängtera då att det inte är jag som kör ;) )



/Olivia

2010-05-20 @ 23:48:44
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0