Rosa under...

Jag fortsatte på underklädesspåret till denna tisdags syjuntemöte. Liksom Husmorsskolan har även jag gjort mig ett par trosor. Det var både roligt och enkelt.


Så här gör man sina egna trosor, modell större för den rätta vintagelooken.

Rita av ett par gamla trosor på ett mönsterpapper. Jag tog ett par favoriter som jag visste sitter bra, sedan lade jag på cirka en decimeter så att trosorna fick den rätta retrokänslan genom att gå ända upp till midjan. Jämna till kanterna lite om "möntret" ser lite ojämnt ut och se till att det inte är skevt. Lägg sedan ut på tyget och klipp ut. Det behövs en framdel, en bakdel och två grendelar. Lite spetsresår och kanske en liten satängrosett.




När jag klippt ut lade jag ihop grendelarna med framdelen och nålade. För att "gömma" sömmen på insidan lade jag den ena grendelen på baksidan och den andra på framsidan av framdelen.


 

När väl den var sydd vrängde jag på tyget för att göra samma sak med baksidan. På så sätt får man sömmen på insidan av grenen på ett snyggt och prydligt sätt. Så här!


 

Sen är det bara att sy ihop sidorna på trosorna och sätta på spetskanter runt om.


 

Vips så har man sig ett par gigantiska retrotrosor som faktiskt visade sig vara väldigt bekväma och dessutom såg väldigt söta ut på.



Rosetten blev pricken över i. Jag kommer garanterat göra fler för det gick på ett litet kick. Har likadant bomullstyg i blå/vitt som kommer bli ett par likadana trosor kanske redan ikväll. Kanske borde göra ett litet underlinne med som matchar....Oh la la!


 

I made myself a pair of highwaisted retrolooking panties. It was easy peasy and didn't take a long time at all. First a copied a pair of old panties on a tracingpaper, you may want to trim the lines so that the pattern is even and the lines flowing nice. Then I added about one decimeter so that they went all upp to the naturalwaist. After that just pin it to the fabric and cut out. You'll ned one frontpice, one bakpiece, two crotchpieces, some elastic lace an maybe a satin bow. Sew it togehter and voila, the most cutest granny-panites ever.


Kommentarer
Postat av: Maja

Vilka fina! Riktiga "mormorstrosor"! Rosa kan aldrig bli fel;-) Supersött tyg också! Vad har du fått tag i det?



Hur gjorde du finishen på de "råa" kanterna innan du sydde på spetsen? Zick-zackade du eller vek in och fållade?



Vad roligt att det blev underklädestema... ser fram emot att se ett eventuellt linne till trosorna sen också! Idag har jag köpt knappar och sidenband till mina stickade trosor. Ska bara sticka två delar till, sen är det dags att montera dem:-)



/Maja

2010-05-18 @ 16:50:17
URL: http://[email protected]
Postat av: Olivia

Maja

Ja visst blev de söta..råkade visserligen göra dem lite skeva för jag klippte till "benhålen" på känn och var lite slarvig. men det är ju bara att sprätta upp lite och jämna till..



tyget är köpt från mg's tyger i alingsås, en stuvbit som jag hittade när de var på symässan.... men de har den säkert på nätet med. har massa bra och fina strechtyger.... väldigt snabb leverans har det varit med när jag beställt...



http://www.mg-tyger.se/shop/



jag gjorde faktiskt inget med kanterna, utan sydde på strechspetsen med trestegssicksak direkt. får se om det räcker så det inte flisar sig..annars kanske man skulle trestegssicksacka en gång extra innan man syr på spetsen eller vika in och sen sicksacka. tänkte att det märks efter tvätt om det funkade som jag gjorde..på de trosor jag använde att rita av mönstret från var det typ så. fast med en annan resårsöm...hmm.. ja jag vet inte, ett expriment helt enkelt.ska prova göra ett par till trosor och vika in kanten för att se hur skillnaden blir, vill ju inte att det blir klumpigt heller, återkommer med det...och underlinne. :)



vad fint med knappar och sidenband. väntar ivrigt resultatet! kommer nog bli skitsnyggt tillsammans med soltoppen!



ha det bra!

2010-05-18 @ 17:08:20
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0