fredagsfin....

Igår provade jag någonting jag egentligen velat prova länge nu men aldrig kommit till skott...Aspirinmask! Det har ju stått massor om den här ansiktsmasken bland skönhetsbloggar och den har blivit så hyllad. Jag kan inte göra annat än ställa mig i ledet. Det fungerade ju faktiskt! Makalöst!

Det är viktigt att man tar Aspirin och inte någon annan värktablett (speciellt INTE brus), eftersom Aspirin till skillnad från andra inte har talk i sig. Hur som helst krossar man Aspirinen (4-5 st) och mal det till ett pulver. Jag använde en sked på en liten assiett. Sedan blandar man det med vatten och när det kommer i kontakt med vatten så bryts acetylsalicylsyran ned och blir en blandning av acetylsyra + salicylsyra. Salicylsyra är samma som BHA-syra, det vill säga samma sorts syra som finns i massvis av dyra salongsmärken. BHA-syran ger en mild kemisk peeling då den löser upp gamla hudceller, tränger ned i hudens porer och löser upp fett som ansamlats. Resultatet är en renare och klarare hy med mindre pormaskar. Allt detta för en billig penning, för en ask med 50 st Aspirin kostar ungefär 60 kronor. Gött mos!

Nu tunnar den här masken ut huden lite så det är väldigt viktigt att använda solsskydd, fast det är ju i och för sig viktigt att akta sig för solen jämt. Sen ska man ju givetvis inte göra den för ofta, en till två gånger i veckan har jag läst mig till vara lämpligt. Nu räcker det ju att bara blanda Aspirinen med vatten, men jag tror nog att jag nästa gång ska tillsätta lite honung för att få en klibbigare konsistens. När masken torkade blev den lite väl pudrig och dammig så honungen gör den nog lite smidigare på huden. Efter masken legat på en kvart så är det bara att skölja av och medan man sköljer av den kan man massera lite lätt för att få en peelingeffekt. Dock är det viktigt att ta det lite försiktigt så man inte peelar av för mycket.



Kommentarer
Postat av: darling

Åh, asprinmasken är ju så himla bra! Jag trodde inte mina ögon när jag provade den första gången, trodde INTE att skillnaden skulle bli så stor som den blev.

2010-01-23 @ 12:27:55
URL: http://mjolkochlingon.blogspot.com
Postat av: Olivia

NÄ det är inte klokt, jag sitter här och stirrar på hyn i förstoringsspegel med jämna mellanrum....Fantastiskt!

2010-01-23 @ 13:32:34
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Katrin

Nästa tur blir till apoteket för att inhandla aspirin. Tror på det här stenhårt!

2010-01-23 @ 13:41:26
Postat av: Olivia

Haha, STENHÅRT!!



Känns lite lurigt bara att det är en så enkel grej och så billigt...Är det inte lite för bra för att vara sant frågar man sig!? Tja det är väl bara att tacka och ta emot antar jag...

2010-01-23 @ 13:46:22
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Carro

Är detta bra även för torr hud eller finns det risk att masken torkar ut ännu mer?

2010-02-21 @ 20:19:50
Postat av: Olivia

Nej då, det tror jag inte, jag har ju också torr hy, eller yttorr i allafall..det kan ju istället vara så att den gör att man tillgodogör sig sin fuktkräm bättre och därmed hjälper torr hy...men om man är känslig ska man ju vara lite försiktigt, kanske ha på den lite kortare tid och så vara väldigt lätt på handen när man peelar...



kram!

2010-02-24 @ 20:31:23
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0