Före och efter när gammal blir ny....

Jag har en söt liten kofta som är rosa och orange. Efter lite eftertänksamhet insåg jag till slut att orange inte riktigt är min färg. Dessutom är det alltid trevligt med lite ombyte och förnyelse, därför fick koftan ett litet dopp ned i färggrytan. Röd skulle den bli och det blev den också....

 

Först blötte jag ned tröjan så att färgen skulle gå på jämnare, sen doppade jag försiktigt ned den i grytan som innehöll vatten, en skvätt baylan (som hjälper till att få färgen jämn) lite ättika, lite natriumsulfat (färgsalt) samt färgpulver (jag tog ca 2,25 gram cerise och 1 gram gult till tröjans 250 gram). Färgbadet skall upp i ca 90 grader innan man lägger i ullen. Precis när man lägger i är det viktigt att röra om ordentligt (fast inte alltför häftigt så det tovar sig) så att färgen går på jämnt, sen får det ligga i färgbadet tills all färg gått på, min tröja fick ligga i i ca 40 minuter. Med jämna mellanrum får man röra i det så att det inte blir ojämnt.

 

 

När man så färgat färdigt är det bara att ta upp och låta det svalna lite innan man tvättar bort eventuell överloppsfärg. Sen är det klart! Man måste säga att det är ruskigt praktiskt att kunna färga om någonting som man tröttnat på, gammalt blir helt plötsligt nytt och fräsht.

 

Jag måste säga att tröjan blev mycket mer i min smak som röd, att jag inte tänkt på att färga den tidigare. Färgskiftningarna från garnet syns fortfarande så där det var orange är den röda lite varmare. En fin effekt som gör färgen lite mer levande.

 

 

Tillsammans med pärlknapparna som verkligen blev pricken över i tror jag att detta kommer bli favoriten i höst. Åh, så flott!

 

 


Kommentarer
Postat av: Nusse

Fantastiskt fin! jag är ALLTID på jakt efter den perfekta koftan. Hög i halsen, bred mudd, lagom kort, bra kvalitet, rätt färg...etc. Skulle nästan tänka mig att orka lära mig sticka bara för att!

2010-08-22 @ 20:49:22
URL: http://nusse.blogg.se/
Postat av: Olivia

åh, tack. Det är min mamma som gjort den....Önskar att jag var bättre på att sticka med...för jag har alltid massa ideér i huvudet om hur koftor ska se ut....och så är ju min familj/mor i garnbranschen...dumt att inte kunna sticka då, när man har tillgång till massvis med fina garner helt gratis..men, allt har sin tid antar jag, någon gång ska jag minsann lära mig det....

2010-08-22 @ 22:36:09
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0