små förkläden...

Förra julen sydde jag ett varsitt förkläde till mor och syster och gav bort i julklapp. De blev uppskattade och jag insåg nu i dagarna att de faktiskt var väldigt fina. Av någon anledning gjorde jag aldrig något till mig själv, kanske för att jag redan har en hel del förkläden. Men när vi lagade mat i mammas kök häromkvällen tog jag på mig hennes och jag måste säga att det passade väldigt bra. De är väldigt enkelt och snabba att sy, det är egentligen bara att klippa till en rekangulär bit i passande storlek, fålla sidorna och nedersta kanten sedan lägga två veck med några centimeters avstånd på vardera sida ungefär en decimeter från sidan. Att jag lade några veck gjorde att passformen blev bättre när man har förklädet högt upp i midjan. Sen är det bara att ta en lång och hyfsat bred remsa, vika ihop den och sedan sy fast förklädet i den samtidigt som man syr ihop kanterna. Så garnerade jag skapelsen med en liten ficka och simsalabim så har man ett chict litet förkläde.....

(Jag inser att jag aldrig kommer kunna bli syslöjdslärare, för fasiken vad svårt det var att beskriva hur man syr.)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0