Tio skönhetstips...

Här kommer en lista på tio av mina favoritskönhetsgrejer. Jag älskar verkligen att piffa och har åtskilliga favoriter i badrumskåpet. Först var det svårt att begränsa mig till endast tio saker men jag lyckades till slut bena ut det. För de här tio sakerna är nog det jag skulle ta med mig till en öde ö om jag fick välja. Nu kan man visserligen disskutera nyttan med skönhetsprodukter på en öde ö men jag tror iallafall att det skulle bli lite mer trivsamt om man fick se bra ut samtidigt som man var skeppsbruten.


1. Magic Concealer- Helena Rubenstein Den absolut bästa concealern, jag använder den så gott som varje dag. Om jag skulle skära ned sminkningen till absoluta minimum skulle den här vara en av de tre saker jag skulle använda. En viktig del i den heliga treenigheten alltså. Döljer mörka ringar under ögonen i ett litet kick och funkar lika bra på rodnader eller andra störande saker man inte vill ska synas. Den finns i tre färger tror jag och jag använder den ljusaste, nummer ett.

2. Multi Blush- Clarins Eftersom vi ändå är inne på det tar jag upp de andra i treenigheten. Ett bra rouge är A och O för en rosig och fräsch ansiktssminkning. Jag använder alltid rouge och då allra helst ett krämrouge för det ser naturligast ut, speciellt om man som jag har lite torr hy. Jag brukar variera mellan det här från Clarins (i färgen Apricot) och Accentuating colour stick från Shiseido. Jag applicerar helst krämrouge med fingertopparna. Det finns väl många andra sätt som till exempel borste eller svamp. Men jag tycker fingrarna är bäst, det blir lättare att kontrollera tycker jag och det är vad som funkar för mig.

3. Den tredje viktigaste saken vad gäller sminkning för mig är att accentuera ögonbrynen. Det gör otrolig skillnad på hela ansiktets karaktär med ett par välmålade snygga ögonbryn. Jag föredrar att använda ögonbrynsfärg i form av skugga framför ögonbrynspenna. Länge målade jag med bara en vanlig ögonskugga i en brun nyans (utan skimmer givetvis!). Men så en gång när jag var i Stockholm och oväntat behövde sova över (hade inget smink med mig alls förutom ett läppstift) så var jag tvungen att göra något för att se presentabel ut dagen efter. Så jag gick och köpte en rätt billig ögonbrynsskugga på Åhlens. Kommer inte ens ihåg märkesnamnet, men jag tror inte det hette något speciellt (den fanns i närheten av nagelackshyllorna). Den kom i en lite svart pyts och ser ut som välpigmenterad brun ögonskugga rätt och slätt. Förvånansvärt bra visade den sig vara och jag använder den fortfarande. Den ger snygga ögonbryn som inte ser för målade ut, vilket jag ibland kan tycka det gör med penna. Måla ögonbrynen gör jag med Smashbox eyeliner pencel nr 9. Egentligen tänkt till eyeliner men jag tycker den är fantastisk för ögonbrynen också.

(För att avsluta den äventyrliga historien "sminklös i huvudstaden" kan jag säga att när jag köpte ögonbrynsfärgen bad jag även om ett prov på en Clinique foundation som jag använde dagen efter och rosiga kinder fick jag med hjälp av mitt röda läppstift som jag alltid har i handväskan.)

4. Medans vi är på ögonbryns-tråden vill jag även slå ett slag för en bra pincett. Vittry finns på Kicks och andra ställen och är riktigt bra, vassa och smidiga. Välplockade ögonbryn måste det ju vara och det är lätt att få med bra verktyg.

5. Läppstift är nog så viktigt och rött är favoriten. Yves Saint Laurents- Rouge Pur sitter som en smäck, återfuktar bra och färgen Blazing red är en fin klassisk röd utan för mycket blåton och utan för mycket orange. Jag har många röda men det här är nog den jag går tillbaka till mest. Vill man inte ha röda läppar utan mer neutrala, ibland händer det ju, så är Clarins Joli Rouge favoriten i färgen Petal Pink.

6. För åtskilliga år sedan jobbade jag på Lush i Göteborg, det blev mycket krämande hit och dit eftersom man ständigt fick testa allt för att ha koll på sortimentet. En produkt visade sig bli en all-time-favorite och nu är den ett ständigt inslag i kroppsvårdsrutinen.  Body lotionen Dream Cream är den bästa jag provat, återfuktande, lugnande och diskret doft. Helt utan mineral olja (avskyr parrafinoljor i hudvård och undviker det som pesten) och annat syntetiskt. Så fort jag åker till storstaden köper jag med mig för att alltid ha ett lager hemma. Den är bra både till hela kroppen, men funkar även som handkräm, fotkräm eller varför inte som efter sol-kräm. En riktigt bra produkt helt enkelt.

7. Men håret då!? Jo efter att ha lagt pincurls till exempel vill man ju gärna att de ska hålla lite. Elnett är den optimala hårsprayen och jag kommer alltid tillbaka till den. Tantlukt kanske, men det kvittar. Hållbar frisyr, glansigt och inte sådär klistrigt som det kan bli av en del hårsprayer.

8. Vi fortsätter på hårfronten. När man gör pin curls eller andra snajdiga frisyrer är hårspännen (eller bobby pins som de heter på engelska) av kvalité a och o. Hur många gånger har jag inte svurit över hårspännen som böjt sig eller förlorat spänst. Efter många år av svordommar över dåliga hårspännen har jag äntligen hittat en bra sort som håller sig. Hos Retroella i Stockholm finns de och de kostar 1 krona styck. Jag håller ordning på mina i en gammal Albyl-plåtask, det är både fint och praktiskt.

9. Något som verkligen underlättade friseringen av hårsvallet är upptäckten av hårnät. De är ju så praktiska att jag inte förstår varför jag inte insåg det tidigare. Om natten tar jag ett tjockare nylonnät om läggningen och det håller sig på plats hela natten. Mycket bättre än sidenscarf som lätt slinker av om man inte knyter för kung och fosterland om huvudet. När man sedan har kammat till frisyren och måste gå ut och vädret visar sig på sin frisyr-ovänligaste sida. Då tar jag bara ett tunt nylonnät om lockarna, det är diskret så håret ser ändå friserat ut. När man sedan kommit inomhus igen tar man av det och lockarna är intakta. (Båda hårnäten köper jag hos Retroella, men annars finns ju hårnät lite varstans att få tag på.)

10. Det sista tipset är lite av en bubblare, för jag har inte använt den tillräckligt länge för att få kallas favorit. Men sist jag klippte mig köpte jag en läggnings-gelé (get straight/culry från XL) som snabbt blivit favoriserad framför den gamla vanliga läggninsvätskan (glimor). Lockarna håller bra men känns ändå inte för preparerade (som de lätt gör med glimor). Det luktar gott av äpple och det känns som flaskan kommer räcka i en evighet. I konsistensen påminner den faktiskt om den hemgjorda jag gjorde för länge sedan, lite glatt och simmig.


 

 

Den här listan var en bloggutmaning och deltog gör även dessa sköna damer. Kika in på deras bloggar för att se vad de har för spännande grejer i sin lista!


Fanny Kellerman
Fröken Pimpinell
Fashionable Forties
Dahling its Vintagy
One Dreamy Closet
Miss Meadows
Tifa de Leone

 

This is a list of my ten favorite beautythings.

1. Magic concealer from Helena Rubenstein 2. Multi Blush from Clarins 3. Smashbox eyelinerbrush no 9, I use it to put colour to my eyebrows. 4. A good tweezer, I use this one from Vittry 5. Rouge Pur lipstick from YSL. Blazing red is the perfect retro red.6. Dream Cream bodylotion from Lush 7. Elnett hairspray to keep those pincurls 8. Bobby pins of quality, I buy mine from Retroella 9. Hairnets, thick nylon ones to put over pinculrs when sleeping and thinner ones to put over the curls when one have to go out in stormy weather. 10. A great settinglotion from XL "get straight/curly" smells like apples and feels natural in hair while keeping the curls for a long time.


Kommentarer
Postat av: Kristina

Ok. Nu övertygade du mig. Har nu läst om denna mirakel concealer hos Dig OCH Bjutiful me http://bjutiful.me/2011/12/28/nobelpriset-i-ogonklet-grattis-helena-rubinstein/ Så då provar jag den nästa gång. Rackarns dyr historia är den ju...

Postat av: Olivia

Ja, den är jättebra... Lite dyr men värt sitt pris, jag brukar köpa billigare från nätet dock.. kommer tyvärr inte ihåg från vilken nät-shop just nu.. jag måste klura lite på det..

2012-01-22 @ 17:42:01
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Sanne

I got inspired by your "10 favourite products" challenge:

In Danish:

http://gt-sanne.blogspot.com/2012/02/mine-ti-yndlingsprodukter.html

And in English, if you prefer that:

http://gt-sanne2.blogspot.com/2012/02/my-top-ten-beauty-products.html

Have a lovely day. :)



xo

Sanne from Denmark

2012-03-12 @ 09:23:58
URL: http://gt-sanne.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0