Smördegshelg..

I går insåg jag att vi behövde lite drinktilltugg innan vi åt vår lördagsmiddag. Så jag gjorde den gamla klassikern, ostpinnen. Väldigt enkelt egentligen och väldigt gott. Man tar smördeg, kavlar den tunt och skär i centimeterbreda remsor, sen virar man remsorna två och två, penslar med ägg och strör över ost. Jag tog västerbotten men vilken vällagrad ost som helst går egentligen bra. Det kan även vara gott att strö över lite havsalt och kummin. Avnjuts helst  på stående fot bredvid spisen direkt när de kommer ut från ugnen tillsammans med en kall öl. Ja, det var iallafall så vi åt dem.






Smördeg är ju lite pilligt men egentligen väldigt enkel att göra. Det är mest en fråga om att kavla och vika.......

Gör så här:
4 dl vetemjöl
1 1/4 dl vatten
1 tsk ättiksprit
200 gram smör

Blanda mjöl, vatten och ättika till en seg deg. Se till att den är slät och jämn. Rulla den till en boll och slå in i plastfolie och låt vila 15 minuter i kyl. Kavla sedan ut degen på mjölat bakbord till en stor fyrkant, markera ut en fyrkant mitt i fyrkanten så hörnen bildar trekanter. Hyvla kylskåpskallt smör med en osthyvel och lägg på den utmarkerade fyrkanten. Vik över hörnen så det ser ut som en konvolut. Vänd så att skarvarna kommer nedåt och kavla försiktigt ut den så den blir ca 3 ggr 3 dm. Vik den i tre delar åt ena hållet och platta till försiktigt. Vik den sedan i tre delar åt andra hållet. Låt vila i kylskåp i 15 minuter.

Kavla ut degen till en kvadrat igen, vik den i tre delar sedan tre igen. Låt vila i kylskåp. Gör om proceduren en gång till. Sen är smördegen färdig att användas. Knåda dock aldrig en smördeg, då förlorar den sin frasighet....

Eftersom jag inte använde mer än en tredjedel till ostpinnarna fanns det kvar till andra godsaker . Så idag gjorde jag smördegsgifflar fylld med mandelmassa samt julstjärnor (med sylt och pärlsocker på, recept finns i Sju sorters kakor) till kaffet. Det var också rackarns gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0