Nikaluktasoppa..

Soppa är stort i vårt hushåll just nu. Vi äter soppa av olika slag flera gånger i veckan. Häromveckan fick jag ett smakminne som inte ville ge sig, det var från skolan då vi serverades Nikkaluktasoppa. Som faktiskt, trots att det var skolmat var riktigt god. Jag luskade lite på vad det kunde varit i och gjorde sedan en egen variant. Den blev rackarns god och gick på bara tjugo minuter att få färdigt.




Jag gjorde ungefär såhär för en lagom portion åt två.

en potatis
en morot
liten snutt purjolök (kanske en dryg decimeter)
yttepytte lite rotselleri (maken är känslig för alltför utpräglad sellerismak så där får jag vara försiktig)
en liten palsternacka
lite strimlad vitkål
lite köttfärs
grönsaksbuljong
tomatpuré
soja

Jag hackade alla grönsaker och rotsaker i småbitar, sedan fräste jag det lätt i grytan innan jag hällde på vatten och buljong (jag gillar Kung Markattas ekologiska). Sedan fräste jag köttfärsen i stekpannan innan jag hävde i den med. Smaka av med lite tomatpuré, soja, lite körvel, oregano, salt och peppar. Koka i ca 20 minuter tills potatis och morot blivit mjuka. Klart! Sen är det förstås väldigt gott med en knäckemacke med Västerbottenost på till. Gott, gott!



Soup is a big thing in our household. We eat it several times a week. Now in colder days it really warms you up, easy to make and tasty to...Last week I made one called Nikkalukta-soup that we where served in school, I never made it before and the memory from how it tasted was from long ago but it turned out quite delish so I think I will make it again. It's more or less like a vegetable soup but with minced meat and finely cut cabbage...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0