London del två....

Dag två i London var det dags att åka till mässan.



Vi fick kuska hit och dit för att komma till Alexandra Palace. Lite väl många byten blev det och när vi skulle hem lyckades vi åka en mycket smidigare väg hem. Här fryser jag på stationen Finsbury Park när vi väntade på tåget som var lite försenat....


 

Efter en lång promenad upp för den längsta backen någonsin kom vi äntligen till Alexandra Palace. När vi först gick av tåget visste vi inte riktigt vart vi skulle, men det var bara att följa tanterna som gick som ett lämmeltåg från stationen.

 

 

Det såg lika tjusigt ut inne som utifrån med stickade vimplar i taket för att göra det extra festligt.

 

 

Jag ser vimmelkantig ut i stora hallen. Det var jag också, av allt spännande att titta på..

 

 

 

Det fanns mycket skräp till salu. Acrylgarner, plasttofflor (!) och lite allmänt sånt som man inte tittar närmre på. Men så fanns det även montrar med finfina saker där man bara ville ta med sig allt hem. "Merchant and Mills" var en sådan monter. Otroligt trevliga var de som hade den också, vi pratade med dem en lång stund och jag försökte välja vad jag skulle köpa.

 

 

De hade en utställning om Beryl Deans fantastiska broderi och jag råkade ta ett foto innan jag såg skylten där det stod att man inte fick göra det. Jag insåg också att jag måste börja brodera och att jag förmodligen aldrig kommer kunna brodera i samma klass som någon som är riktigt duktig. För det var verkligen helt otroligt vilka fina broderier den kvinnan gjorde....

 

 

Efter flera timmar var vi så trötta att det bara var att släpa sig ut bland folkmassorna, mest tanter, och åka vidare ut på stan för andra äventyr....

 

 

På tunnelbanan såg vi en annons för en utställning som tog slut en dag innan vi kom till London. En fotoutställning med gamla hollywoodporträtt. Den hade varit rolig att se....

 

 

Vi gick hela Portobello Road och insåg att den är rätt lång. Trötta i benen blev vi innan vi kom fram till slutdestinationen. Portobello Green....

 

 

.....där "What Katie did" ligger. Vi hade tjugo minuter innan stängning. Jag var helt uppe i varv efter att ha jäktat hela Portobello Road för att hinna. Svettig och totala motsatsen till "cool" fick jag ändå det jag skulle ha och en trevlig upplevelse på köpet. De är rackarns trevliga de där tjejerna som jobbar där. Två gånger på samma dag fotade vi där man inte fick. För tydligen är det fotoförbud i butiken. Det vet jag till nästa gång och mamma med, som här var den skyldige då hon förevigade mig då jag hade svårt att välja strumpor....

 

 

Dagen avslutades på "Victoria and Albert Museum". Ett väldigt trevligt och levande museum med en massa happenings och dessutom fritt inträde (Tänk om det kunde vara så i Sverige! Vad kulturen skulle få en chans att blomstra då.). Vi kom dit hungriga och trötta efter dagens vedermödor och det visade sig att de hade en ypperlig resturang i nedervåningen. Museet var specialöppet till 22.00 eftersom det var fredag och de hade en kvartett som spelade kammarmusik som man kunde lyssna på när man åt. Efter middagen flanerade vi runt och tittade på samlingarna. Det var dock så stort, och en del samlingar var stängda eftersom det var sent, att vi insåg både mamma och jag att det här är ett ställe man får gå till fler gånger.


My second day in London. We had to make several changes befor we got to Alexandra Palace. But when we got there we had a smashing time. Lots to see...I especially liked the "Merchant and Mills-stalls". And the exhibit of Beryl Deans embroidery made me want to learn it, very inspiring works...After the long day at the "Knitting and stiching show" we went back out on the town heading for Notting Hill. We walked and walked on Portobello Road to finally get to "What Katie Did". I was real hot and the opposite of cool when we got there having stressed all the way there to make it in time before they closed. But I got what I came for anyway, the girls of the store where superfriendly and kind. After that we went to finish the evening at the "Victoria and Albert Museum". They had a great resturant there and we ate to live classical music playing. They where open until 22.00 because and it was a great way to end the day by eating good and then look at the collections....

Kommentarer
Postat av: Erika

Gillar tanken på ett lemmeltåg av tanter på väg till symässa =) Oh, jag skulle verkligen vilja besöka WKD på plats i London, bara för att få känna på tygerna och faktiskt prova de olika modellerna innan man bestämmer sig... Ibland är det lite roulette-känsla över att beställa via internet =)



Vilken härlig avslutning på dagen! Med levande musik och allt, inte helt fel. Museerna här i Sverige (eller var det bara Stockholm det gällde?) var ju gratis ett kort tag för några år sedan. Var himla trevligt, skulle säkert uppskattas om politikerna avskaffade det igen.

2011-10-12 @ 16:26:26
URL: http://swinginvintage.blogspot.com/
Postat av: Olivia

Ja, det är lite roligt. Man ser vilka som ska gå dit med en gång... :)



Ja det var verkligen roligt, synd bara att jag bara hade 20 minuter på mig.. jag provade waist cinchern också, den var riktigt fin.. kanske skulle beställa den när man har pengarna över..



Ja, rekommenderar verkligen att gå dit om man är i London.. Ja det var ju fritt inträde runt om i Sverige på lite olika ställen, men det såg ju den borgerliga regeringen till att avskaffa typ det första de gjorde... Ingen kultursatsning här inte. Synd och skam!

2011-10-12 @ 17:59:37
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nadja Eleonora

WKD är underbart! Tjejerna är underbara! Jag provade korsetter när jag var där, och fökrköpte mig på strumpor :) Det är svårt att låta bli! Jag är imponerad av din karaktär och kunna stå och välja!

Vad tyckte du om marknaden utanför? Och gick du upp för backen? På vänser sida på krönet finns det en liten buktik med bara klänningar-FULLPROPPAT!

2011-10-19 @ 16:04:54
URL: http://www.ensaligblandning.se
Postat av: Olivia

Nadja Eleonora

Jag vill verkligen åka tillbaka till London bara för att gå dit igen. Du det var inte så mkt fråga om karatär som av tidsbrist. :D

Hann tyvärr inte se alltför mycket av marknaden eftersom de höll på att stänga, och gick inte uppför backen. Men nu blir jag ju väldigt intresserad av att göra det nästa gång. Den där klänningsbutiken måste jag ju kolla in.. Som tur är kanske det finns en chans att vi åker tillbaka till våren och då SKA jag se till att det finns mer tid att spendera i de där kvarteren. :)

2011-10-20 @ 11:49:58
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0