Svansjön

Till våren ska maken och jag gå på Svansjön på Stockholmsoperan. Det ska bli så härligt. Jag har längtat efter att se Svansjön väldigt länge men flera gånger varit för sent ute för att skaffa biljetter. Den här gången satt jag och väntade på biljettsläppet, ingen biljett skulle här gå mig förbi.


 

 

 

 

 

Jag har alltid varit svag för Tjajkovskij och ballet i sig ligger mig varmt om hjärtat (vid sidan av opera förstås). Jag tänker alltid på min kära pappa då jag tänker på eller ser ballet. Han jobbade nämligen på Storan i Göteborg på 70-talet och hade alltid massa roliga historier att berätta från den tiden och jag älskade att lyssna på dem. Han brukade bland annat alltid säga Svinsjön istället för Svansjön, varför vet jag inte. Sen så berättades det om hur ballerinorna åt en massa wienerbröd och hur arma deras fötter alltid såg ut och att han ofta fick i uppdrag att massera dem. Han brukade också alltid berätta om hur det lät som elefanter som dunsade runt om man gick under scengolvet då de dansade. Det fanns tydligen också en kvinna i orkestern som spelade harpa eller vad det nu var instrument och när hon hade långa pauser brukade hon ta upp en skamfilad pocketbok och läsa tills det var hennes tur att spela igen. Jag älskade att höra de där historierna och far min gillade verkligen att berätta dem. Det är snart fem år sedan han gick bort och det går inte en dag utan att jag tänker på honom.

 

I vår ska jag gå på Svanjön och då ska jag tänka på de wienerbrödsätande ballerinorna och så förstås ska jag tänka lite extra mycket på min kära pappa.

 

 

 

To the spring my husband and I have tickets for Swan Lake at the Stockholm Operahouse. I can't wait to se it. I have always loved Tjajkovski and ballet really is a favorite (next to opera of course). When I think about ballet it reminds me of my dear father. Once he worked at the operahouse "Storan" in Gothenburg and he alwas told the funniest stories from that time. It almost five years now that he passed away and I still miss him like crazy. So to the spring I will go to the ballet and I will think even more about him than I allready do every day....

 


Kommentarer
Postat av: Nadja Eleonora

Vad kul! Jag vill också se svansjön(!) men har svårt att få med gubben ;)



Vad härligt det låter med wienerbröd och pocketböcker :D Liknelsen med elefanter har jag också hört, skönt att man inte hör det när man ser på förestälningarna :)

2011-11-10 @ 09:46:35
URL: http://www.ensaligblandning.se
Postat av: Olivia

Nadja Eleonora

Ja det ska bli jättekul. Du får väl muta med något eller också gå själv. ;)



Ja, man vill ju gärna behålla villfarelsen att de flyger fram lätta som fjädrar. :)

2011-11-10 @ 11:43:59
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Erika

Grattis, vad roligt att du äntligen får se den! Har inte varit så mycket på balett, vore klart kul... Det brukar mest bli teater, min faster har arbetat inom teater och opera hela mitt liv =)

2011-11-10 @ 14:43:28
URL: http://swinginvintage.blogspot.com
Postat av: Olivia

Erika

Ja det ska bli riktigt roligt, väntar med iver. Ska nog försöka få till en klippning när man ändå är uppe i sthlm och lite annat stockholms-mys förstås...

2011-11-13 @ 22:42:19
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0