Sticktips...

Jag avskyr att inte kunna sticka och när jag provade för några veckor sedan hann jag inte sticka mer än den här lilla provsnutten innan jag fick ont i handlederna igen och då var det ju bara att inse att de inte är bra än. Garnet är ett alldeles nytt tvåtrådigt babymerino från Falklandsöarna som vi inte lanserat än och jag gjorde en provfärgning för att se hur det såg ut färgat (det är vitt från början).






Istället för att sticka den jumper jag hade tänkt får jag titta på bilder, rita mönster och vänta. För er som kan sticka vill jag komma med lite sticktips, Victoria and Albert Museum är inte bara ett underbart ställe i verkligheten, utan även deras hemsida bjuder på mycket smått och gott...Det är alltid roligt att läsa gamla mönster och det finns ju mycket fint. De här är några av mina favoriter...



 

En victoryjumper från 1945.

 

 

 

 

Eller en kabelstickad kofta från 1940.

 

 

 

 

Men de här tar nästan priset. Hemgjorda nätstrumpor! Det är inte illa att ha på sig det. Tjusigt så det förslår!

 

 

 

I just hate that I still can't knit without my wrists giving me pain. I tried a couple of weeks ago and just managed to do this little testpatch on our new babymerino that I dyed blue to test what colours we will launch, it's white from the beginning. Not being able to knit really gives me knit-feaver and looking at theese lovely patterns from the 40s doesen't help either..... The V&A is'nt just a great place irl its super on the webb aswell. Cudos for a great homepage with lots of inspiration and some great free patterns.


Kommentarer
Postat av: Evis

Jag vill ha hemgjorda nätstrumpor! Jag har faktiskt mönster från sent 60-tal på olika hemstickade strumpor i nät- och spetsmönster. Från Evas kalender.

2011-11-15 @ 19:48:15
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

Evis

Åh, härligt! Ja det står högt på listan när handlederna funkar för stickning igen. Det skulle ju onekligen kännas väldigt lyxigt med hemgjort. Fint att göra med spetsmönstring kan jag tänka mig.

2011-11-15 @ 20:14:06
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Erika

Så tråkigt att dina handleder fortfarande är dåliga =( Håll ut! Så småningom blir de bra igen! Visst är det dock irriterande när ena egen kropp protesterar mot att man utövar sina hobbies? Jag vill kunna dansa, springa och cykla, en helt rimlig lista tycker jag, men mina ben är då inte alls med på noterna...



Den kabelstickade koftan ser perfekt ut, vill ha en! Och så himla käckt med hemstickade strumpor =)

2011-11-16 @ 11:48:44
URL: http://swinginvintage.blogspot.com
Postat av: Olivia

Erika

Ja det är träligt, och så dumt, hade jag lyssnat på mig själv och inte stickat i ett sånt träligt och hårt garn hade det kanske inte hänt. Sen är det ju inte så bra att sitta vid datorn för mkt, lite musarm är det nog allt också.. Bah! Ja verkligen rimlig lista tycker jag, sen är det ju även träligt att ha krämpor innan man ens är 30. Otåligt är vad det är. ;)

2011-11-16 @ 13:39:48
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Gela

Men milde himmel vad intressant, synd att du ej kan sticka!!! Nu skall jag gå in på mönstret av hemgjorda nätstrumpor.. Ha en fin dag/Gela

2011-11-22 @ 07:43:18
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: Olivia

Gela

ja, det är träligt som tusan.. men, men, jag kan ju iaf sy så det får man vara tacksam över.. :)

2011-11-22 @ 21:56:09
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0