Smocka mig hit och smocka mig dit...

Jag har en nyfavorit, smock. Det är jättekul att göra smock och jag förstår inte varför jag inte gjort det tidigare.

Idag fick jag för mig att jag skulle prova det där singoalla mönstret jag ritade för någon månad sen. Men eftersom jag är i stort behov av ett nytt nattlinne gjorde jag om mönstret lite genom att ställa ut det och förlänga det så det som tidigare var en blus blev ett nattlinne. Sagt och gjort. Tillklippningen gick snabbt, sömnaden gick ännu snabbbare. På bara någon timme eller två hade jag mig ett nytt nattlinne.

Att använda sig av smock är riktigt smidigt. Man slipper knappar och annat, samt får en lite ledigare känsla eftersom det blir stretchigt. Att det dessutom är roligt att sy gör det ju bara ännu bättre. Man tar en resårsytråd, rullar upp den för hand på undertrådsspolen så den blir spänd. Sen är det bara att sy en stickning där man vill ha sin smock, sen gör man ytterligare en tills man är nöjd.


 

Först hade jag tänkt att göra nattlinnet helvitt, men när jag bara hittade den röda resårsytråden fick det bli röda stickningar och det blev ju inte helt fel heller. Nu ska jag fortsätta denna smockbonanza genom att klippa till en singoallablus som faktiskt ska få vara blus också. För jag har länge haft en önskan att äga en drindl och  en vit singoallablus kommer vara steg ett. När jag sen väl har min drindl ska jag fläta håret och servera min man en stor öl ur hans sejdel som rymmer en liter. Det har länge varit hans önskan också...

 

 

 

 

Today I whipped up a new cotton nightie from a pattern of a peasant blouse I made a couple of weeks ago. I couldn't find the white strech-thread so I had to go whith the red instead and it worked pretty darn good if you ask me....Next thing I'll do is a nother peasantblouse that this time will stay a blouse. It'll be one part of that drindl I've always wished I owned.


Kommentarer
Postat av: Agneta

Det blev jättefint med rött på det vita tyget. Och tack för att du förklarade hur man gör med smocktråd. Nu skall jag försöka mig på det. Å en glad make är aldrig fel :-)

2011-06-01 @ 08:29:55
URL: http://hundraprocenthusmor.blogspot.com/
Postat av: Olivia

Ja visst blev det...Ja gör det. det var mycket lättare än jag trodde, och det gick snabbt också.. :)

2011-06-01 @ 08:36:23
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Gerda-Thyra

Jättefint med den röda tråden!

Ser ut som ett nattlinne man bara vill "bo i" och aldrig ta av sig!

Ett sådant skulle jag kanske sy mig, jag med!

2011-06-01 @ 09:55:05
URL: http://helenej.blogspot.com/
Postat av: Kristina

Jag behöver en sån där blus! Jag måste faktiskt ha en sådan. Är den enkel att göra för en nybörjare?

Heidi braids och joddel blir schnyggish tillbehör till dirdl och singoalla blus!

Postat av: Olivia

Kristina

Jorå, jag tycker den var rätt enkel att sy..Inte så många sömmar, bara i sidorna och i vid axlarna. sen så slipper man ju bystinprovningar och sånt jox tack vare rynktråden. Och att dra smocktråd gick väldigt "geschvingt" (hur fasiken stavar man det?..bah, tänkte att tyska ord var passande i sammanhanget, synd att de är så svåra att stava bara ;)hehe )

2011-06-01 @ 22:21:08
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Evis

Smock med gummitråd, det har jag aldrig gjort. Jag har bara gjort fast smock för hand med lintråd. Som den här: http://web.comhem.se/~u41200125/A&S50/germansmock.html

2011-06-02 @ 11:55:46
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

Gerda-Thyra

Det har snabbt blivit en favorit, har aldrig varit vidare förtjust i pyjamas, men nattlinne däremot. Speciellt vita lite romantiska... Det är väl för många Jane Austen böcker i tonåren som gjort det förmodligen...



Evis



Det var väldigt snabbgjort och praktiskt och så lite roligt att göra något annat än det man brukar... Fast den där med broderade med lintråd var ju rackarns tjusig....

2011-06-02 @ 15:31:05
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0