Pasta deluxe..

Maken och jag har för vana att äta lite finare middag på lördagarna. Kanske dela på en flaska vin och lyxa till maten lite mer än vad som hinns med på vardagarna. Det senaste är italienskt tema och hemgjord pasta. Vi fick nämligen ärva en pastamaskin och den har verkligen kommit till användning.






Vi har delat upp sysslorna, jag är den som förbereder degen och maken är den som sköter pastamaskinen. Sen ger han mig de färdiga plattorna och jag gör ravioli av den. Här med en fyllning av hackad basilika och mozzarella.




Pastadegen gör jag så här:
3 dl durumvetemjöl
1 dl vetemjöl
2 ägg
2 msk vatten
2 msk olivolja

rör samman ägg, vatten och olivoljan i en bunke. Tillsätt lite av mjölet tills det blivit en den, häll ut degen på mjölad diskbänk och arbeta in resten av mjölet. Degen kommer bli riktigt hård. Bearbeta den i tio minuter tills den är smidig och fin. Det är här armmusklerna kommer in, för det är lite ansträngande men belöningen den blir stor. Degen (och mina armar) får därefter vila en liten stund. Sen skär man lagom stora bitar och kör den genom pastamaskinen några gånger och vips har man hemgjord färsk pasta..


Med lite riven parmesan, tomatsallad, ringlad tryffelolja och ett glas rödvin till är middagen kirrad. Åh så gott...




We inherited a pastamachine from my grandmother and it's been put to use frequently these last few weeks. I just love fresh pasta and to make it yourself is not hard. I mixed 3 dl durum flour, 1 dl wheat flour, 2 eggs, 2 tablespoons water and 2 tablespoons oliveoil in a bowl, not using all the flour at once. Then I poured it on my "bakingtable" and kneaded it by hand for ten minutes until it got all smooth and shiny. After a bit of rest (the dough needed to rest and my arms aswell) we then used the pastamachine to make thin pastasheets that I made to ravioli stuffing it with a mix of mozzarella and fresh basil. Very tasty and with some grated parmesan and a nice glass of red it was the perfect saturdaydinner....

Kommentarer
Postat av: Katrin

Ser hur gott ut som helst. Har jag ingenting emot att bli bjuden på någon gång :) Vem älskar inte italienskt!

2011-08-28 @ 11:25:50
Postat av: Olivia

Du, det är hur gott som helst!!! Självklart ska du komma hit på italiensk middag! Igår var det tagliatelle med pesto på menyn. Väldigt gott!



hare bra, vi ses i september..

2011-08-28 @ 16:50:39
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0