Choklad och vanilj....

Ja, så gick en vecka snabbt igen och vips var det tisdag och dags för cyber-syföreningsmöte och idag tänkte jag skriva om hur jag gör för att inspirera mig själv i min sömnad och dela med mig av några sömnadstips.

När jag syr tycker jag om att tänka flera plagg framåt. Så det jag syr just nu kanske skall efterföljas av plagg som matchar i en lång serie. Sen kanske man på vägen hinner ändra sig men det gör ingenting, man kanske rent av kommer på en bättre ensemble. (Just nu är min lista av ensemblar rätt lång och jag undrar just hur jag ska hinna med alla höstkläder innan vintern kommer..)

Det är inte bara hur plagg matchar som jag tänker på, jag brukar även fundera ut i vilka sammanhang jag vill ha kläderna. Så att de inte bara går bra ihop med varandra utan får en kontext som jag förknippar dem med. Jag ser ofta dessa sammanhang väldigt bildligt i min överbelamrade hjärna, som en liten filmsnutt. Ibland kan de vara tagna direkt från en bok, film eller en bild man såg nyligen fast med en ny rollbesättning (Det är ju jag som är huvudrollsinnehavaren i min film!). Men det kan lika gärna röra sig om att förstärka en känsla som är mer odefinerbar än filmer och bilder. Den känslan brukar jag även förstärka genom att lyssna på passande musik samtidigt som jag syr.

Det är väldigt bra att sy flera plagg samtidigt. För om man tröttnar eller det går emot tycker jag det är bättre att låta det vila och göra något annat. Man ska aldrig ha dåligt samvete för att man inte gör färdigt något för förr eller senare kan man ju göra det och då går det ju ofta snabbt eftersom det mesta redan var gjort.

Förutom de här luddiga tankarna om inspiration så är bra verktyg (tygsax, nålar, sprätt ect) och en bra arbetsplats A och O. Jag har nyligen köpt ett tillklippningsbord som jag är mäkta nöjd med. Aldrig mer flytta fram och tillbaka med symaskinen för att klippa till och så har bordet väldigt fin perstorp-skiva också som är en fröjd att lägga ut tyger på.

På mitt tillklippningsbord just nu ligger en ensemble som jag kallar vanilj och choklad. Det är en ljusgul blus i härligt sladdrig rayon som skall få sin tilltänkta i form av en pennkjol i brunt ylle. Choklad och vanilj, det blir smaskens det....


To me the inspiration is just as important as the thing I'm making as a result of it. When I sew I like to think ahead several garments and to make matching ensembles out of them, a skirt is not only a skirt but part of an ensemle of maybe three to four garments. I always think about what feeling I want the garment to give. It can be taken from a movie or a book or just something I made up. On my cuttingtable today is this ensemble in the making that I call "Chocolate and vanilla". A pale yellow rayon blouse and a dark brown wool pencilskirt. Chocolate and vanilla is always yummy is it not?

Kommentarer
Postat av: Nusse

Så roligt att höra hur andra gör. Gud så organiserat, moget och proffsigt det låter!

Själv tänker jag mycket lite. Och de små tankar jag har låter oftast: "Undrar om det inte är så att jag behöver en klänning till?"

Sen går jag igenom de tygbitar jag har som är stora nog för en klänning, undrar snålt om jag vill offra någon av dem, och konstaterar sedan oförbätterligt positivt att: "Jag väntar tills jag blivit lite smalare!" Så just nu blir det inte mkt gjort (även om jag har flera färdiga klänningar i mitt huvud).

2011-08-31 @ 12:53:30
URL: http://www.nusse.nu
Postat av: Olivia

Hehe, tycker du det?! Oj, ja fast jag är iofs en sån som tänker in fantasiscenarion i allt jag gör...är väldigt eskapistiskt och romantiskt lagd antar jag. Men du, har man så mkt fina tyger som du verkar ha så förstår jag behovet att snåla..Man vill ju inte slösa på de finaste, speciellt när de är gamla och "one-of-a-kind". :)



Grattis till den lille Sixten förresten, hade tänkt kommentera för längesedan, men, ah. ja. det föll bort i skallen.



Ha det bra/ Olivia

2011-08-31 @ 13:55:16
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag brukar också tänka flera plagg i förväg, ibland tror jag att jag tycker det är roligare att planera sömnad och samla tyg än vad jag tycker det är att faktiskt sy =) Nej, inte egentligen, det är mest tiden som sätter käppar i hjulet.

Smart att tänka hur helheten kommer att gå ihop! Jag har precis börjat formulera en sådan syplan, även om den utgår från vad jag har i lagret. Förhoppningen är att jag under kommande år gör ett rejält hål i tyghögen =)



Oh, vad härligt att ha et tillklippningsbord! Jag har äntligen, i nya lägenheten, fått till att jag har en dedikerad sy-yta, så att symaskinen aldrig behöver lyftas ner. Tyvärr är det dock golvet som är tillklippningsyta.



Ha det fint! / Erika

2011-09-01 @ 08:39:25
URL: http://swingingvintage.blogspot.com
Postat av: Olivia

Ja, det är nästan det roligaste här med, brukar tänka ut flera plagg precis innan jag somnar och tänka i vilka sammanhang jag ska ha dem..väldigt trevligt.



Ja, jag älskar det,dessutom är det bra höjd så man kan stå vid det utan att böja sig. väl värt de 200 jag betalade ;) hade golvet också förut, men det blev så lätt damm och trådar på tygerna, ja, samt att det gör förbaskat ont i knäna att sitta på huk och greja och ställa sig om vartannat.



Hare bra själv! / Olivia

2011-09-01 @ 11:31:19
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Maja

Hej, Olivia!



Det allra bästa med det här inlägget var att du skriver att det är helt ok att sy på flera saker samtidigt;) Hoppas att det även gäller stickningar? Har kommit fram till att man parallellt ska ha minst en stickning som inte kräver eftertanke, en som går långsamt men utmanar och ett drömprojekt som man längtar efter att få färdigt. Då stickar man på den "enkla" när man ser spännande deckare med invecklad story, den svåra när man har en stund för sig själv och på drömprojektet litet då och då för att liva upp sig:) Bra va?



Ser fin ut, vanilj- och chokladensemblen!



Många hälsningar från Maja

2011-09-01 @ 20:25:37
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

Ja, det viktigaste med sitt handarbete/sömnad är ju att ha roligt och inte lägga för mkt krav på sig själv att bli färdig först och sånt...det gäller allt, även stickningar! :) För man är ju som du säger sugen på att göra olika saker vid olika tillfällen.. precis som du tycker jag med om att ha olika svårhetsgrader på saker man gör, så man kan gå tillbaka till det enklare som blir lite som en snuttefilt, om man får problem med det svåra.. :)

2011-09-01 @ 21:42:23
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Monika

Själv verkar jag aldrig komma längre än att täppa till akuta hål i garderoben. "Nu har jag bara en kjol som passar!" "Inget funkar ihop med de här tre blusarna!" och sådär.

2011-09-03 @ 08:34:17
Postat av: Olivia

Haha, ja så känner jag också allt som oftast!! Varför har man alltid hål i garderoben skulle jag vilja veta. ;)

2011-09-03 @ 17:14:01
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Alma

Jag tycker att du har en riktigt nice sida! Har du ork så slå även ett öga på min :).

2012-03-17 @ 19:55:41
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0