[yehnom-sthekta churtbeullar]

Köttbullar är bland det godaste som finns tycker jag. Maken och jag är ett starkt köttbulleteam, våra köttbullar skulle kunna vinna pris. Han gör smeten, jag rullar, han steker. På köttbullefronten är vi sanslöst samspelta. Sen är bara frågan vilket som är godast till. Kokt potatis, gräddsås och lingonsylt. Stuvade makaroner, potatismos eller till julbordets Jansson. Köttbullemackor med hemgjord rödbetssallad går ju inte av för hackor heller....

 

Så här gör maken sin goda köttbullesmet:

*Köttfärs (typ 300-400 gram)
Vi köper ju vår köttfärs av en lokal bonde och den kommer från glada kor som levt bra och blivit slaktade stressfritt utan någon transport innan...Det märks stor skillnad på bra kött och dåligt snabbproducerat. Har man inte tillgång till sådan köttfärs är väl den ekologiska på mataffären ett annat alternativ.
*1 ekologiskt ägg
*1/2 mixad mediumstor gul lök (duger inte med finhackad här inte)
*1/2 msk salt
*svartpeppar
*en skvätt olivolja
*ett par matskedar ströbröd

Rör ihop allt med en trägaffel tills smeten har bra konsistens. Sen är det bara att rulla köttbullarna och börja steka. Jag tycker det är bäst att rulla alla först och sen steka. Så blir de färdiga samtidigt....

 

 


Meatballs are the best, I am a real meatball-fan....

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Ja, jag gillar de helskarpt. Frakten låg på 12,22 pund och de är väldigt snabba med att skicka. Hade mina tre, fyra dagar efter beställning förra gången jag beställde.

2010-11-26 @ 22:55:52
URL: http://isabellesebub.blogspot.com
Postat av: Olivia

Åh, jag mailade dem om storlekarna, låg mellan två och oj vad snabbt och trevligt de svarade. bra när servicen är bra.. ska önska mig ett par utility i julklapp. vilka var det du beställde?? var det också utility?

2010-11-27 @ 15:19:48
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Olivia

åh, jag har precis fått ett jättetrevligt svar från dem ang storlekar. gött med bra service.....ett par utility står högst på min lista hos tomten i år...var det utility du hade köpt också?? (alla modeller är ju apsnygga, svårt att välja)

2010-11-27 @ 16:17:08
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0