Sömmerskans snuttefilt....

Ibland när man syr så går det helt fel. När det gör det brukar jag bli väldigt frustrerad och tvivlar enormt på mina sykunskaper. Istället för att deppa ihop totalt och inte sy på flera veckor kan man ta till sin snuttefilt, sy det som alltid går bra och alltid blir snyggt. Ett säkert kort så att säga. Detta gjorde jag i morse och passande nog kan jag skriva om det i dagens "syförenings-möte". Det som gick fel var en linnekjol som jag började med innan helgen och tänkte få färdigt till idag, det var min ursprungliga plan att jag skulle skriva om den. En ny modell som jag ritat och kanske inte tänkt till ordentligt när jag gjorde det för det blev inte alls bra. Otaliga sprättningar och justeranden senare fick jag nog. Alldeles svettig och arg insåg jag att det aldrig skulle bli bra sålänge jag var på det där humöret..... Så det fick bli en liten trikåtopp istället. Det är min snuttefilt och efter denna kanske jag kan ge mig i kast med den där kjolen som jag blev så arg på. (För jag inser nu lite i efterhand att det nog kommer lösa sig med den också till slut. Med lite tålamod...)

Trikåtoppar är väldigt enkla att sy. Först behöver man ett mönster, mitt mönster gjorde jag efter en favorittopp som blivit för gammal och sliten. Jag klippte helt enkelt upp den i sömmarna och ritade av. Lätt som en plätt! (En sak att tänka på när man gör så är dock att tröjan man ritar av måste ha behållt sin form, annars blir ju de modeller man gör efter mönstret också skevt.) Om man inte vill klippa sönder en tröja så finns det säkert färdiga mönster att köpa eller så finns det ett i den där mönsterkonstruktionsboken jag så ofta tjatar om.

Jag klipper till alla delarna, en framsida, en baksida och två ärmar.




Så syr jag ihop fram och baksidan i axlarna med en trikåsöm. Sedan nålar jag fast ärmarna en i taget. Då är det bra om man gjort en markering på ärmstycket var mitten är så man kan sätta den exakt på axelsömmen. Så syr jag fast ärmen, då är det bäst att sy från axelsömmen och ut, alltså inte bara rakt över.





 Sedan är det dags för sidsömmen. Jag börjar längst ned och syr hela vägen upp till där ärmen slutar. När man gjort det på båda är det bara att lägga upp fållen nedtill, klippa till muddkanter till ärmar och halsringning som man sedan syr på. Sedan är det klart!






Jag gillar dessutom lite extra piff så jag brukar sy ihop en rosett av muddtyget och sätta en säkerhetsnål i och nåla fast på tröjan. Jag föredrar att göra så, dels för att man kan flytta den när man känner för det och dels för att den behåller formen bättre eftersom man kan ta av den innan tvätt.....


Jag har tidigare skytt färgen gult och i stort sett levt under devisen "gult är fult". Men det kanske ska bli min nya favoritfärg, för det är ju faktiskt rackarns fint. Ända sedan förförra avsnittet av "True blood" då Sookie hade en så fin ljusgul outfit på sig har jag också velat testa något i den färgen och som av en händelse råkade jag ha en liten stuvbit gul trikå som bara låg och väntade på att bli ihopsydd. Tänk så saker och ting kan sammanfalla ibland.




Kommentarer
Postat av: Maja

Toppen är ursnygg! Vilket härligt vårplagg! det där med rosetten var ju också fiffigt... Vilken bra idé att kunna placera den efter behag, och dessutom ta bort den vid tvätt. Tack för all bra tips!



Hälsningar från Maja!

2010-04-13 @ 20:03:52
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

Ja, ibland är det ju fint mitt på och ibland på sidan... ;) Vad bra att jag kunde komma med lite tips. Det är ju jättekul det här med syförening och inspirera varandra!



/ Olivia

2010-04-13 @ 20:57:18
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Tjuettan

Vad fin den blev. Jag har faktiskt den där boken nånstans uppe på vinden hade den när jag gick min sömnadsutbildning. Det blir upp å leta på vinden!

2010-04-14 @ 09:08:52
URL: http://tjuettan.blogspot.com/
Postat av: Olivia

tjogoettan

åh, har du gått utbildning i sömnad? vad kul! Vilken då? Var det bra?jag funderar själv på att söka in till tillskärarakademin...det vore kul med lite "mer" på fötterna...

/Olivia

2010-04-14 @ 11:13:55
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: anna

Vilken söt topp! ja hela outfiten var fin!

Postat av: Olivia

anna

åh, tack. ja jag blev nöjd med både toppen och kombinationen med den blå kjolen...skönt att våren börjar märkas nu så man kan klä sig lite roligare...



/Olivia

2010-04-14 @ 16:18:27
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: donnasandra

Gult är fint och du med :-)

2010-04-16 @ 18:11:58
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Olivia

Åh, tackar...Ja det är fint och sött med gult...Man blir glad av det..

2010-04-17 @ 19:01:24
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0