Den finaste kjolen....

I helgen sydde jag en kjol och den var både enkel att göra och blev slående tjusig. Det var väldigt enkelt och man behöver inget mönster.

Först klippte jag av två bitar av tyget så lång som jag ville ha kjolen plus sömsmån. Sedan sydde jag ihop stadkanterna av tyget på båda sidor men på den vänstra sidan tog jag extra långa stygn där blixtlåset skulle sitta. Så pressade jag sömmarna på båda sidorna, nålade fast blixtlåset och sydde fast det och sprättade därefter upp sömmen över blixtlåset. Sedan gjorde jag två rynktrådar och rynkade tyget i linningen. Kruxet när man rynkar är att få till rynkorna jämt, så lite pilligt blir det. När det är klart nålar man på linningen och syr fast den, på maskin kan det bli lite trixigt, men om man syr med det rynkade tyget uppåt så kan man med hjälp lite fingerfärdighet och tålamod hålla rynkorna i styr så det blir jämnt. Sedan är det vara att vika rätt linningen och fålla. Det blir snyggast om man gör för hand så det var det samt fållningen nedtill som tog tid i anspråk. Eftersom jag gjorde även den för hand och tygbredden var 150 cm ger ju det en kjolfåll som är ungefär tre meter. Det vill säga härligt att ha på sig, men tidskrävande att fålla.....



När fållningen är klar är det bara att sy ett knapphål och sy i knapp..Det tycker jag nog är det roligaste att sy på maskin. Endera dagen skall jag lära mig att sy knapphål för hand, för sådana är så fina. Men eftersom det ändå är så roligt att sy knapphål på maskin så kanske jag fortsätter med det ett tag till....

 

 

Och efter lite knåpande så har man fått sig en sån här tjusig kjol. Jag måste säga att den blev över förväntan.

 

 

 

 

Jag var först lite tveksam till hur tyget  (en fin yllegabardin) skulle passa, eftersom det är lite slinkigt och jag ville ju att det skulle bli lite "kropp" i kjolen så den stod ut. Men det blev ju bra i slutändan och den kommer nog ännu mer till sin rätt när jag får färdigt en underkjol som jag har gått och funderat på ett tag.. Just nu håller jag på med en likadan kjol med matchande blus i ett vit/blå randigt bomullspoplin. För den grå kjolen var så härlig att ha på sig att jag genast kände att jag ville ha en till...


Kommentarer
Postat av: Maja

Återigen ett supertjusigt alster från dig Olivia! Kjolen ser jättehärlig ut! Både fin och bekväm. Låter så fint med den nya du syr i blått och vitt också. Kul med tips på enkel mönsterkonstruktion som t.ex. den här kjolen. Också kul att du visar detaljerat hur du gjorde med linningen och så! Som sagt var värdefullt med de tips man kan ge varandra. kan inte du ha knapphålskurs nån gång också;-)



Hälsningar från Maja

2010-04-20 @ 13:47:34
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

Åh, så roligt att du gillade den...ja absolut kan jag ge en knapphållskurs...det är egentligen superenkelt när man väl kommit på hur ens maskin funkar...

2010-04-20 @ 14:49:06
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Tjuettan

Fint! Kommer bli fin i blå/vit också!

2010-04-21 @ 11:12:48
URL: http://tjuettan.blogspot.com/
Postat av: Olivia

tack, ja, det randiga tyget var väldigt skönt och tunt så jag gissar att det kommer bli sommarens favorit..är så skönt med så mycket vidd i kjolen, känns som en fluffig maräng om låren nästan ;)

2010-04-21 @ 11:38:26
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0