Cold cream....

Ikväll gjorde jag en cold cream som jag faktiskt tror blev rätt bra....Min rengöringslotion från Weleda har tagit slut och jag har länge gått och klurat på det där med att börja använda Cold Cream i stället. Det känns ju väldigt retro måste jag säga. Det är inte så svårt att göra sin egen Cold cream faktiskt.. Jag googlade lite och hittade en mängd olika recept som jag gjorde en egen variant av. Jag gjorde ett test först och gjorde halva satsen av "ursprungsreceptet" men då tyckte jag det blev för hård konsistens och för "vaxigt". I det var det bara bivax men jag bytte ut en del av det mot avocado och mangosmör som är lite mjukare fetter. Så ökade jag mängden rosenblomsvatten en aning för att göra konsistensen lite mjukare. Det är en liten balansgång det där, för om man minskar fettmängden för mycket vill det lätt skära sig om man inte har en emulgator i. Men eftersom jag ville ha så lite ingredienser i så möjligt så testade jag så här och det blev bra. I ursprungsreceptet var det mandelolja men jag gillar rapsolja så jag tog det istället. Rapsoljan är lite säkrare ur allergisynpunkt om jag inte minns fel, för mandeloljan, även om den är väldigt mild, kan man om man är känslig (och det är man ju) reagera mot.

Mitt recept var:

Fas 1
100 ml rapsolja
15 gram vitt bivax
7 gram avocadosmör
3 gram mangosmör

Fas 2
50 ml kamomillvatten
50 ml rosenblomsvatten

Värm upp fas 1 och fas två i vardera kärl i vattenbad. När båda är ca 70° vispa försiktigt ned oljan (fas1) i vattnet (fas2) i en tunn stråle. (Som när man gör majonäs) Vispa hela tiden, gärna med elvisp, tills det tjocknar och blivit rumstempererat. Blanda eventuellt i lite eterisk olja. Jag valde ros de mai. Så vips hade jag en härligt krämig rosdoftande Cold cream.


Kommentarer
Postat av: Nadja

Vad du är duktig! Men jag fattar inte vad den ska göra? Är det en rengöringskräm? Eller ska det mer vara som en dagkräm?

Duktig och pysslig är du i alla fall! Önska jag fick energi att göra egna krämer!

2009-12-03 @ 15:34:26
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: Olivia

Hehe, tack. Just den där krämen är jättelätt, tar typ 10 minuter att göra...



Cold Cream är en klassisk rengöringskräm. Man tar och klenar in ansiktet med den sen tar man t.ex en fuktig handduk och torkar av, eller bomullstuss men det tycker jag känns knasigt så jag föredrar handduk eller rengöringspad. Man bara torkar så följer allt smink med..Väldigt effektivt för mascara och eyeliner..Men eftersom det inte är något tvålämne i så kan man ju ha den som kräm också (det gör ju även att det är en väldigt mild rengöring) ...Lite allroundkräm egentligen...Men den är ju väldigt fet så det är mest på nagelband, hälar och på läpparna till exempel...

Att den heter Cold Cream tror jag beror på att den känns sval på huden när man först tar på den, tror det beror på att rosenblomsvattnet i förhållande till det feta... :)

2009-12-03 @ 22:09:37
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nadja

Vad intressant! DÅ ska jag prova men vart hittar man avokadosmör och sånt?

2009-12-04 @ 18:43:59
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: Olivia

Jag köper allt sånt på crearome.se de har massa kul där...Det är väldigt lätt att spendera för mkt pengar där kan jag säga...:) JAg gillar avocadosmör skarpt faktistk, använder det rent som det är till läppbalsam, helt oslagbart faktiskt.

2009-12-09 @ 21:53:53
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0