grillsäsongen börjar tidigt i år...

Maken och jag bestämde oss för att grilla för att liva upp fredagen lite. Det var faktiskt väldigt mysigt att stå ute i mörkret med en aning regn i luften och titta in i glöden... Vi ville ha det enkelt så vi åt marinerad fläskkarré och potatissallad med en grönsallad till.

Marinerad fläskkarré

marinaden gör jag ju egentligen på känsla men jag ska försöka få ned receptet.

(till omkring fyra fläskkarréskivor...De blir ju ännu godare om de får ligga länge så det var lika bra att marinera två till lördagen också)

4 msk tomatpuré
3 msk honung
3/4-1  dl ljus soja (jag använder en god från min kinaaffär, men Kikkomans bordssoja går nog lika bra)
1/2 dl olivolja
2 pressade vitlökar
4 msk sambal oelek
oregano

(den här gången hade jag faktiskt i lite ox & vinfond som jag hade i kylen och det fungerade mkt väl)

häll alla ingredienser i två dubbla påsar, i början tog jag bara en men det är så irriterande när påsen börjar läcka.Massera påsen lite så ingredienserna blandar sig, lägg i karréskivorna. Kläm lite på köttet så marinaden kommer åt överallt. Lägg i kyl tills en stund före grillningen. Vänd på påsen en eller två gånger under tiden....
Ta sen fram köttet och lägg på en tallrik så köttet får rumstemperatur, brukar bli godare då....

Potatissallad med kapris

omkring 8 kokta fasta potatisar av mellanstorlek

3/4 burk créme fraiche (jag använder laktosfri)
2 msk majonäs
3/4 dl oatley
ca 1 dm finhackad purjolök
1/3 dl kapris (eller efter behag)
1/3 dl olivolja
2-3 msk vitvinsvinäger (eller vit balsamvinäger)
salt
peppar
hackad persilja
hackad gräslök

blanda samman ingredienserna i en skål,börja med majonäs och créme fraichen, det blandar sig lättast då.Ta sen oatley, purjolök, olivolja, kapris, vinäger, persilja, gräslök samt salt och peppar. Tillsätt potatisen sist. Bäst blir det om potatisen är lite ljummen så smakerna gifter sig ordentligt. Strö lite extra persilja och gräslök över som dekoration.

Till det hade vi en sallad med tomat, gurka, spenatblad, isbergssallad, rödlök och svarta oliver.

Det finns inget bättre än doften av grillat i luften, det är nästan bättre än smaken....Men bara nästan. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0