Skottland tur och retur...

I helgen besökte jag Skottland och mina gamla kära vänner Jamie och Claire. När jag var där kände jag ett obeskrivligt sug efter något gott till min kopp te. Så för att det skulle gå ihop med skottlands-äventyret provade jag på att baka "Scottish Shortbread". Det är en klassisk skotsk kaka som oftast bakas i juletider. Efter att ha tittat på olika recept bestämde jag mig för att bara gå efter 1-2-3 principen som är den klassiska. Alltså en del socker, två delar smör och 3 delar mjöl. Det blev väldigt gott och när kakorna var färdiga gjorde jag mig en kopp te och återvände till Jamie och Claires spännande historia i 1700-talets Skottland.

Jag har en speciell kärlek till "Främligen". Efter att ha ratat den i åratal eftersom den innehöll tidsresande föll jag på grund av total bokbrist till föga, började läsa och blev totalt fast i höglandsromatik, spänning och äventyr. Jag plöjde den på en dag och begav mig snabbt som ögat till biblioteket för att få tag på bok två i serien. Ända sedan dess får jag regelbundet ett behov att läsa om och varje gång är lika mysig som den förra. Det är främst den första boken i serien som gör detta för mig. Resterande delar (det är en lång serie) har helt enkelt inte samma dragningskraft som den första, även om de också är väldigt bra, så de läses inte om lika ofta. Har du missat "Främligen" av Diana Gabaldon så marsh iväg till biblioteket och låna en. Eller håll utkik på antikvariat, det brukar alltid finnas ett ex.



 

Till mina Scottish Shortbread tog jag:

1 dl socker

200 gram smör

5 1/2 dl vetemjöl

1/2 dl rismjöl

 

Rör ihop smör och socker så det blir vitt och krämigt, gärna med en träsked. (jag var lag och fuskade med elvispen) Rör försiktigt ned mjölet pö om pö tills man får en hård deg. Tryck ut den på en bakplåt eller i en rund form, stick lite hål med en gaffel för att hindra att den reser sig för mkt, stansa ut formen på kakorna med en kniv, men skär inte hela vägen igenom kakdegen. Jag valde att göra "fingers" men en annan klassisk form är i "tårtbits-form" om man gör i en rund form. Grädda i ca en halvtimme i 175°C. Man ser på den när kakan är färdig. Sprinkla över strösocker direkt när kakan är varm, skär upp den i bitar och låt svalna.

 

Om man vill lägga in en högre växel på sitt bakande finns det speciella formar för Shortbread med mönster i botten. Nästa gång jag är i storbrittanien ska jag köpa med mig en sådan hem, för mönstrade kakor det är ju verkligen något jag kan tänka mig till mitt afternoon tea.

 

This weekend I visited Scottland and my dear old friends Jamie and Claire. I am of course talking about the book Outlander by Diana Gabaldon. To make the scottish feeling even bigger I made some "Scottish shortbread cookies" for the tea. It wasn't very hard and it turned out very tasty. I Just made from the 1-2-3 recipe. I part sugar, two parts butter and three parts flour. Creme the sugar together with the butter then gently stir in the flour. Press it out on a baking pan, prick with fork and put in mediumhot oven. When ready, sprinkle some sugar on top and cut into pieces.


Kommentarer
Postat av: Ann

Åh! Jag läste boken första gången när jag var kanske 12-13 år och låg i våningssängen i vår sommarstuga och läste ut den på en natt. Sedan dess har jag läst den massor av gånger och försökt få alla vänner att läsa den, men alla är så skeptiska! (Tror dock det beror på tantsnuskstämpeln och inte på tidsresan). Och du har rätt, den första boken är så mycket bättre än de andra. Blev sugen på att läsa om nu...

2012-01-24 @ 11:06:25
URL: http://www.tidensmelodi.se
Postat av: Olivia

Åh, härligt! Det är så trevligt med sådana där "snutte-filts-böcker".. Men tantsnusk?? Jag visste inte att det var en tantsnusk-stämplad bok? Nää, tantsnusk tycker jag nog inte att det är, så värst mycket iallafall, då finns det ju de som är mycket, mycket värre.. Hehe, det kanske är för att jag även läser sådana som jag inte tycker den här var märkvärdigt tantsnuskig. Jag är väl härdad. ;)

2012-01-24 @ 11:20:50
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Ann

Alltså JAG tycker inte heller det är tantsnusk! Inte riktig tantsnusk som Harlequin etc. Men jag har märkt att folk tycker det verkar vara det och därför är skeptiska. Antar att de tänker att det låter som Danielle Steele eller annan dussinförfattare.

2012-01-24 @ 12:14:37
URL: http://www.tidensmelodi.se
Postat av: Olivia

Konstigt, men som sagt, jag hade också väldigt fördomar mot den innan jag läste den.. Men den visade sig ju både vara välskriven och spännande...

2012-01-24 @ 12:48:30
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Åsa

Det är så häftigt: "I helgen besökte jag Skottland". Som småbarnsförälder är jag glad att kunna säga "I helgen var vi på Mio-möbler".



Skottland. Över helgen. Du lever ett, i mina ögon, häftligt liv! Lite avis på ett sätt. Och glad och nöjd över mitt eget liv på ett annat. Fast det är såååå tråkigt att leka med lego.

2012-01-26 @ 08:13:41
URL: http://exdesign.backjohan.se
Postat av: Olivia

Hehe, ja. Men det är ju lätt att åka till Skottland om allt man måste göra är att öppna en bok... Fast förstås man måste ju koncentrera sig hårt på att hålla sig kvar där och har man kidz kanske det inte är lika lätt.. :)



Håller faktiskt på att samla ihop nog cash att kunna åka till en utlandsresa på riktigt, för det var längesedan jag reste någonstans irl... Då är ju Skottland en storfavorit, New York ligger också högt på listan, men där har man ju en gööör-lång flygtur att inte se fram emot, så det får allt grunnas på en eller två gånger till...

2012-01-26 @ 11:16:05
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0