Boken på nattduksbordet...

När jag är sjuk är det enda sättet för mig att stå ut med att ligga still i sängen och inte ta ut mig att läsa en god bok. Den här förkylningen fick mig att äntligen öppna och börja läsa en bok som jag haft i min ägo många år men ännu inte läst. Daphne du Mauriers klassiker Rebecka.

 

 

Givetvis är filmen "Rebecka" en av mina favoritfilmer och när jag såg boken på ett antikvariat så köpte jag den. Det var så många år sedan att jag inte ens kommer ihåg vilket antikvariat det var. Men jag gissar att det var något i Göteborg, för som en extra godbit när jag öppnade den fanns ett bioprogram från när filmen "Rebecka" visades och i programmet stod ett flertal biografer nämda med göteborgsaddresser. Åh, vad jag älskar sådant. Små minnen från förr, som får en att drömma sig bort och undra hur det var när personen som ägde boken gick och såg filmen. Jag tänker även på min gammelmormors systrar som flyttade från landet till huvudstaden och jobbade med att spela piano till stumfilmerna. Vilket liv det måste varit..... Vad underbart det måste ha varit att gå på bio förr när det fortfarande var lite nytt och spännande....

 

 

 

 

Joan Fontaine som spelar huvudrollen är en riktigt favoritskådespelerska från den tiden. Hon var så vacker, lika vacker som en annan favorit, hennes syster Olivia de Havilland (jag får erkänna att det lite beror på att hon är min namne).

 

 

 

 

Bara känslan att bläddra i papper som är så mycket äldre än en själv gör antikvariatböcker så mycket roligare att läsa. Sen ser det ju tjusigare ut i bokhyllan förstås än med grälliga pocketböcker.

 

 

 


When I'm sick the only way for me to stand laying in bed and taking it easy is to read a good book. This cold I have now made me finally take out this old classic that I've had for ages without reading it. Daphne du Mauriers "Rebecka". And to ad to my thrill reading it I found a cinemaprogramme for it back in the day. The programme where from 1949 and It makes me wonder how it was to go to the movies in the olden days. I guess it must have been wonderful.. I also think about my great grandmothers sisters that moved from the country to Stockholm and worked as pianoplayers at the silent movies.. I just love old books because they make me think in these lines, to dream away and think of times past...

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0