Inspiration i resväskan...

I London hör det väl till att man shoppar lite. Det gjorde även jag även om jag försökte strama till budgeten efter bästa förmåga och inte gå i överkant.

 

 

 

En del saker är ju svåra att motstå och jag har en svaghet för böcker. På mässan hittade jag en monter som enbart sålde böcker i ämnet textil och mode. Det var svårt att gå därifråm tomhänt kan jag säga och nästa gång jag är i London ska jag ta mig ut till deras butik som låg lite norr om de centrala delarna. Sen när vi var på Victoria and Albert fanns det ju givetvis en museishop med en massa godbitar. Resultatet är en trave böcker gjorde resväskan tung, en resväska full med inspiration. Det är inte dumt det!

 

 

 

 

Den här godbiten var fullsmäckad med finfina färgbilder från Sears kataloger från slutet av 1930-talet. Den finns som serie och det var svårt att välja bara en. Men till min lycka visade de sig finnas att få tag på även här hemma, som till exempel på bokus.se om man inte vill ge sig på amazon.com där de också fanns.

 

 

 

 

De här fann jag i på V&A (men de finns faktiskt också på bokus). Detta är också en samling av modebilder från Searskataloger. Men ett lite annorlunda upplägg med mer ursprunglig text och i svartvitt. Det var även med en del bilder på skor och accesoarer som var väldigt roliga att titta på.

 

 

 

 

Så kunde jag inte motstå den här. Från utställningen V&A hade 2008 om mode från Paris och London från åren 1947 till -57. Som jag önskar att jag hade sett den utställningen. Men nu har jag iallafall boken att bläddra i. Riktigt mycket ögongodis och inspiration att inhämta för kommande sömnadsprojekt.

 

 

 

 

Sist men absolut inte minst. Den här lilla godbiten tryckt 1957. En sömnadsbok med ingående beskrivningar om hur man använder mönster och syr kläder. Den här är jag väldigt begeistrad i eftersom man aldrig kan ha för många böcker med sömnadsbeskrivningar och är det dessutom i "den gamla skolan" så mycket bättre.

 

 

 

When I was in London I shopped a bit of course. Among other things I couldn't resist these fashion and sewingbooks.The first three being books with pictures from the Sears cataloge from the 30s and 40s. Lots of great pictures on dresses, skirts, coats and all things one would like to make. The I also got the book from the V&As "Golden Age of Couture"-exhibit from 2008, how I whished I could have seen it but now atleast I have the book to read. And last but not least. This book on sewing and dressmaking from McCalls, printed in 1957. A real gem with lots of oldfashion sewingtips.


Kommentarer
Postat av: Erika

Härligt ögongodis indeed! Och så mycket inspiration!



Jag har en del av böckerna med bilder ur Sears katalogerna, nu kan jag dem nästan utantill men de var länge min givna "sitta och bläddra i till eftermiddags-teet" underhållning =) Speciellt gillar jag Everyday fashions from the 50s bland de tunnare böckerna, och Late 30s (den på bilden här) av de tjockare. Jag tycker om att de tjockare böckerna även visar herrmodet, något jag verkligen saknar i de tunnare "decennie"-böckerna. Sen är herrmodet från mitten 30-tal till sent 30-tal min absoluta favoritepok =)

2011-10-13 @ 16:10:17
URL: http://swinginvintage.blogspot.com/
Postat av: Olivia

Ja, jag känner verkligen att jag måste skaffa fler i den där sears-serien... Jag har ju tidigare haft min "Blueprints of fashion" som blädder-inspiration och den har räckt väldigt länge, men nu är det ju skönt med lite nytt... :) man kan ju som sagt aldrig få för mycket av att bläddra i bilderböcker..;)

2011-10-14 @ 11:04:48
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Evis

Jag har (förstås) "The Golde Age of Couture" och jag älskar den.

2011-10-16 @ 19:40:54
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

Ja, det fanns mycket att älska i den. :)

2011-10-18 @ 16:47:43
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Kurioskabinett

Jag är också svag för böcker och det hamnar alltid att jag lägger ner alldeles för mycket pengar på dom:)

2011-10-18 @ 22:07:05
URL: http://kuriosakabinett.blogg.se/
Postat av: Olivia

Kurioskabinett

ja, varför blir det alltid så? Men jag brukar ursäkta mig med att böcker faktiskt är näring för själen. ;)

2011-10-20 @ 11:47:29
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0