Söndag på kammaren...

Idag har jag spenderat största delen av dagen i mitt syrum.




Jag sydde på min väst och åt ett av de godaste äpplena i år. Ett rekordstort Ingrid Marie...





Jag tittade ut genom fönstret och det var mulet. På fönsterbrädan står saker man kan ha nytta av i ett syrum.
Som den där kjolfåll-märknings-grunkan jag fick av mamma. Hon i sin tur fick den av sin mamma när hon började bli intresserad av sömnad (någon gång under slutet av 50-talet). Man ställer sig bredvid den, klämmer på gummibollen och då blåses talken ut och ritar ett streck där fållen skall vara. Man får givetvis snurra för att det ska bli markeras runt om. Fiffigt!






Till och med den gamla talkburken finns kvar. I den lilla väskan bredvid har jag min Dala-Floda hätta som jag inte broderat färdigt än. När jag var liten hade jag mina kritor i den.


 

När jag gjorde västen sydde jag på ett sätt jag aldrig gjort förut, förra måndagen fick jag nämligen ett väldigt bra tips om hur man syr in fodret i västen smidigt genom att vändsy i stort sett allting (axelsömmen och sidsömmarna blir liggande bakåt). Väldigt smidigt även om det var lite pilligt att få igenom allt genom öppningen jag lämnade i nackringningen. I morgon är det återigen måndag dags för sömnadskurs igen och jag undrar just vad för något jag får lära mig då.

 

Today was spent in my sewingroom. I ate a really good apple, listened to Swan Lake and worked on the vest that will match the skirt I made last week. In the window I have some things useful in a sewingroom. Like the talcum-thingey that one use to mark the hemline of skirts. I got it from my mother that got it from her mother when she started sewing (in the 50s) its a real clever little thing....


Kommentarer
Postat av: Erika

Åh, en sån där fållmärkare har jag kikat på! Har läst lite olika recentioner dock, vissa älskar den, andra tycker den inte fungerar. Hur är det för dig, brukar du använda den ibland?

Ditt syrum ser så mysigt ut, älskar de träfärgade fönstersmygen!

Ha så roligt på sykursen ikväll =)

2011-11-14 @ 11:03:48
URL: http://swinginvintage.blogspot.com
Postat av: Åsa

Hej!



Ska jag kopiera lite av mina konstruktionspapper till dig? Vi pratade ju om +6 vs +8 och jag kan mycket väl tänka mig dela med mig. Lite i smyg då, kanske. Vad säger du?

2011-11-15 @ 09:41:17
URL: http://exdesign.backjohan.se
Postat av: Olivia

Erika

tja, jag har provat den en gång och då fick jag en stor "blobba" talk som inte alls var som ett sträck. sen dess har jag faktiskt inte provat den igen utan har den mest för att den är fin. Men jag tror det mest var en fråga om att jag tog för mkt talk och tryckte för hårt. Sen är jag så inkörd på att lägga fållen för hand att jag tyckte det gick lika bra.



Åsa

JAAA! Jag tänkte på det men vågade inte fråga ;) . Det vore jättesnällt och det bäst om det sker i smyg så ingen blir gramse ;) Du förresten, jag försökte hitta din mail på din blogg men lyckades inte lokalisera den..Vet inte om det är jag som ser dåligt ;)

2011-11-15 @ 10:31:22
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Olivia

Åsa

Förresten, ska du gå detaljsömnaden i vår?? Jag ska precis anmäla mig.. Har verkligen fått mersmak för att lära mig det finstilta. Vore kul om vi sågs på den kursen också. :)

2011-11-15 @ 10:32:55
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej!



Jag fixar lite kopior inför måndag kväll, inga problem. Har inte lagt ut min mail på bloggen, men du får den här i klartext: [email protected]



Jag tänkte absolut gå kursen i vår. Ska anmäla mig bara jag får lön... Jag tycker också att det vore kul att ses igen! Jag känner absolut att så vansinnigt mycket i syvärlden handlar om detaljer och att rita mönster. Måste lära mig mer!



Du är en enorm inspirationskälla, bara så att du vet! Har sparar ner flera av dina bilder på kläder för att inte glömma bort!



/ Åsa

2011-11-16 @ 14:02:26
URL: http://exdesign.backjohan.se
Postat av: Olivia

Oj, ööh, jag har ju inte betalt än. Just det, måste skriva upp det och göra snarast. Råkade glömma göra det i samband med anmälningen förra gången med med de nämnde inte det ens.. Kom på det några veckor innan det börja som tur var.. :)



Men jisses! Vilken komplimang!! Tack detsamma, jag tänker fortfarande på ditt snygga kragstånd och att jag måste prova göra ett sånt själv snart.. :)



Vad bra med klartext, jag lägger in det på min mail :) så kan vi mailas vad det lider... (tror inte jag har så mkt spammare heller så du behöver nog inte oroa dig för att få horder med brev från folk som sett den här på sidan heller ;) )

2011-11-17 @ 15:59:30
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0