Läsglädje...

Jag håller som bäst på med handsömnaden på den kjol jag ritade till sömnadskursen och som har tagit tokigt lång tid att få klar, det har helt enkelt inte funnits lika mycket tid för sömnad som det brukar på sistone. Men så glider ögonen över till den där sömnadsboken jag köpte i London och så glömmer jag bort det som skall fållas och läser en stund. För den visade sig vara en riktig guldklimp med fina bilder, bra texter om sömnadtekniska saker och en liten uppslagsdel längst bak som var väldigt käck. Precis tvärtemot ett av bokens tips "att inte skynda" får jag dock slita ögonen från de inspirerande sidorna och raskt fortsätta med min handsömnad för att få färdig den där kjolen, för den ska ju med i resväskan till syfestivalen på torsdag....

(Jag tänkte att jag ska dela med mig av min fina bok och göra några inlägg med de bästa tipsen och finaste bilderna samlade. Men det blir i senare framöver, för jag har en kjol att få färdig.)


 

 

 

 

 

 

I just love that McCalls book I bought in London. It has so many tips on sewing, lovely pictures and also a little encycopedia on sewingterms in the back. Inspiration indeed!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Oj, vad jag går igång på den där boken! Den ser helt underbar ut och jag gillar verkligen när det är gammalt och extra noga på något vis.



Jobbar också på min kjol/klänning, men har lite annat som ropar också. En väska till svärmor och en kofta till lillasyster, som fyller år imorgon. Fullt upp med andra ord.



Undrar vad nästa projekt skall bli???

2011-11-02 @ 10:32:31
URL: http://exdesign.backjohan.se
Postat av: Olivia

Synd att jag inte kunde komma i måndags, hade för mkt inför mässan för att jag skulle kunna ta ledigt... Jag tar med boken nästa gång så kan du bläddra i den. Jag känner precis samma, det var ju lite mer noga förr och mer "på riktigt", inga halvmessyrer ;)



Nu har jag deadline med kjolen ikväll, vi får se om det funkar.. jag hoppas det. men jag får väl sy som bara den ikväll fram till 22.00 (inte en chans att jag skulle missa trueblood för en kjols skull, där går min gräns ;) )



Jag har faktiskt börjat rita på en kavaj!! (i samma tyg som kjolen och västen) Ska ta med ritningarna nästa måndag och be Helena titta på dem, hoppas jag hinner börja sy på den innan kursen slutar, för jag skulle behöva lite guidning med hur man gör med stoffering och sånt där....



2011-11-02 @ 12:12:26
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Emelie

Den boken vill jag också ha!! Vet du om den går att få tag på någonstans i Sverige?

2011-11-07 @ 12:45:45
Postat av: Emelie

Den boken vill jag också ha!! Vet du om den går att få tag på någonstans i Sverige?

2011-11-07 @ 12:48:11
Postat av: Olivia

emelie

Tja, eftersom den är från 50-talet är det kanske svårt, plus att den är engelsk. Men kolla på antikvariat, speciellt om du råkar vara i England så kanske du har tur..

2011-11-08 @ 16:44:42
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0