Måndag är starten på veckan...

Igår var det måndag, det betyder bryggmåndag för min make. För mig betyder det sömnadskurs-måndag vilket gör köket därhemma är fritt från störande element (vilket torde vara jag alltså). Lite trött efter helgens syfestival men vid god vigör ändå begav jag mig till tåget till Göteborg.





Väl framme tog jag mig en fika på stan innan det var dags att åka ut till Tillskärarakademin. Inget fancy bara en kopp Keemun-te och en lite tradig fralla.


 

Jag har börjat på en dräktjacka till min kjol som blev färdig i helgen. Mönstret gjorde jag i mitten av förra veckan och igårkväll sydde jag först en toile för att se om det blev bra. Det blev det, knappt några ändringar alls. Det går så snabbt att sy på industrimaskiner. Jag känner ett verkligt behov av att själv ha en industrimaskin komma pockandes.... Ska man göra något på riktigt behöver man ju faktiskt rejäla verktyg.

 

 

 

Jag hade inte mycket tyg att göra på så det blev lite pusslande innan jag fick ut både kavajen och västen.

 


Det är alltid något lite lätt hysteriskt som samlas inom mig innan jag klipper till. Det är avgörandet liksom, sen finns det ingen återvändo. Har man som jag en viss beslutsamhetsångest så är det klart att det är lite läskigt. Trots försök till stor koncentration så klippte jag dock lite fel. Jag hade ju glömt lägga till lite för de tunna axelvaddar jag hade tänkt, där får man för att man inte dubbelkollar först...Men, jag kom på det innan jag klippt framstycket. Därför chansar jag på en lite bakåtskjuten axelsöm och lägger till lite där, ser det tokigt ut blir det utan axelvaddar och jag rätar upp den igen. Det kan ju också vara snyggt...

 

 

En tågresa hem sent på kvällen och vips så är jag tillbaka på "bonnvishan" igen. Det är svart ute när maken hämtar mig med bilen och vi kör sakta genom dimmiga små vägar för att komma hem. Därhemma väntar en ivrig hund som saknat mig och det blir spagetti och köttfärsås till en mitt-i-natten-middag. Sen somnar jag tungt med en massa sömnadsprojekt snurrandes i huvudet och det är början på en ny vecka!

 

 

 

Mondays are sewing-mondays for me. I go on the train to gothenburg to take the eveningclass in sewing on Tillskärarakademin. I finished the woolskirt with buttons and now Im working on a jacket and vest to match. I just love to sew on those factorymachines, I think I just must have one of those. It makes it so much easier....
A trainride home late at night and then I'm home in the countryside again, this is the start of my week...


Kommentarer
Postat av: Erika

Spännande, ska bli kul att se hur kavajen blir! Härlig inblick i din måndag =)



Hur var symässan i Stockholm? Hörde från mor min att hon tyckte det var lite färre tygförsäljare än vanligt...

2011-11-10 @ 14:39:41
URL: http://swinginvintage.blogspot.com
Postat av: Olivia

Erika

Jag är spänd på att börja sy ihop den. Det ska bli kul.



det var bra, som det brukar vara ungefär skulle jag säga.. men lite mindre tyg tror jag nog det var.. Saknade MGs trikå-tyger till exempel. fast jag lyckades ändå handla rätt rejält hos Simbra siden så det kanske var lika bra att det inte fanns mer att välja på. ;)

2011-11-13 @ 22:44:27
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0