Lite nya gamla grejer...

Jag gillar att handla på second hand. Det är både billigare och bättre för miljön än all den skit som säljs ute i varuhusen och i affärerna och så behöver man ju inte få dåligt samvete för att man bidrar till  vårt nuvarande konsumtionssamhället där saker och ting köps och slängs med allt stigande iver. Man behöver kanske  knappt heller poängtera att gamla saker oftast både är snyggare rent formmässigt och är av bättre kvalité.

Kakformarna fick jag för två kronos styck. Fungerar ypperligt till mördegskakor förstås men så funderar jag på om det inte vore lite skoj att göra miniblåbärspaj i dem till exempel. För paj i form av munsbit borde ju bli en succé Småkorgarna tänkte jag förvara sygrejer (nålar, tråd och sax) i när man sitter någon annanstans och syr än i syrrummet. Till exempel i soffan eller på balkongen, fem kronor kändes helt okej att ge för dem.

 

Det här finfina öh, fatet, ja vad kallar man dessa egentligen? Karott känns ju lite fel det med.... Från Rörstrand är den iallafall (men jag kan inte utläsa vilken serie, är det någon som vet?) Så fint ljusgul och randig ger den mig nästan ett litet samlarsug. Vi får se.. 40 kronor kostade den iallafall. Lite dyrare än det andra men det var den värd tyckte jag....

 

 

Nog för att det ovanstående var bra fynd, men det här är nog det bästa på länge. Nämligen Bonniers kokbok i jättefint skick, ser inte ens använd ut, med fint läderband i ryggen, utgiven 1961. Min mamma och pappa fick faktiskt en Bonniers kokbok i bröllopsgåva av gammelmormor när de gifte sig 1968 och den har lästs ihärdigt genom åren, både av mina föräldrar och på senare tid av mig. Så jag är väldigt glad att jag nu har en alldeles egen upplaga att bläddra i. Den här godbiten är verkligen värd sin vikt i guld, för inte bara har den alla klassiska recept man någonsin kan komma på, gammelmormor ansåg rätteligen att den var allt man behövde i sitt hushåll. Den är även ett väldigt fint tidsdokument över en tid då matlagning och hushållning var något helt annat än vad det är idag. Man får allt med den här boken, från kakrecept till råd till nya mödrar och spädbarnsvård. Det är inte illa det!

 

 

Men det jag gillar bäst med den är nog ändå de fina bilderna, för visst dör man en smula när man ser sådana här härliga bilder? Kakan på bilden har jag dessutom provat, "Chokladkaka med Amerikansk glasyr". Själva kakan blev jättegod, men glasyren tog fyra försök innan jag gav upp och gjorde en fransk smörkräm istället. Jag fick till rätta smaken på glasyren (oresonligt sött) men inte tjockleken av någon konstig anledning (man skulle göra en sockerlag sedan vispa ned den (het) i uppvispade äggvitor).

 

 

This is the last few weeks finds. Some small baskets (for sewingstuff ) and bakingtins. Some old china (from Rörstrand, a great old swedish brand) and of course this huge cookbook from 1961. This one has it all, from cookiereciepies to advice to new mothers. My own mother got this book for weddinggift from my great grandma when my parents got married in -68. Apparently she also thought it was all a housewife needed.


Kommentarer
Postat av: Evis

Min mamma, som gifte sig -65 har den också.

2011-05-21 @ 09:13:17
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Monika

Jag har en stor ugnsform som ser ut att vara från samma serie, det står Trippel under.

2011-05-21 @ 18:05:04
Postat av: Olivia

Evis

Ja det är ju en klassiker... :)



Monika

Aha, bra tips, ska syna den lite närmre om det kan stå det...

2011-05-21 @ 19:30:05
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Erika

Härliga fynd! Miniblåbärspajer låter trevligt, blir perfekt i de nya formarna! Jag önskar jag hade plats för alla baksaker jag gärna ägde, brukar sätta på mentala skygglappar när jag kommer till hushållsdelen i second hand-affärer =)



Korgarna blir nog väldigt trevliga syskrin! Vad mysigt det lät, sitta o handsy på balkongen med lite fika bredvid sig...

2011-05-23 @ 16:39:01
URL: http://swinginvintage.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0