I mitt syrum..

Jag (och maken och hunden) har flyttat en gång till. Nu bor vi i en liten stuga som vi hyr på landet bland skog och fårhagar. Det är visserligen inte tänkt som ett långvarigt boende, men det är ett mysigt ställe tills vi hittar det där perfekta huset att köpa som vi letat efter så länge. Så till dagens symöte tänkte jag visa upp delar av mitt alldeles nya syrum och visa hur jag förvarar mina syarttiraljer där. Jag fick iordning det igår kväll och jag måste säga att det är väldigt främjande för sylusten med en välorganiserad arbetsmiljö.

De trådrullar jag använder mest gillar jag att förvara på hörnet av mitt skrivbord, bredvid den röda lilla "sopkorgen" som jag slänger avklippta trådar och annat skräp i. Den är jag väldigt glad i (fick den gratis i en välkomstpåse till en mässa mamma och jag var på), för att hålla ordning och inte få skräp och "lö" överallt underlättar sömnaden mer än man tror. I den lilla orange plastskålen lägger jag sånt jag använder ofta och behöver ha nära till hands, som brodersaxen, måttband, pennvässare, och markeringspennan.


 

Den här lilla byrån fick jag efter makens morfar och jag älskar den enormt. (Tack morfar!). Varje låda innehåller något fint och trevligt och jag får ordning bland alla småpryttlar. I den översta har jag mina bältesspännen, lite extra knappnålar, markeringskritor och namnetiketter. (Observera den fina trasmattan, vävd av min mormos mor! Den får man gå försiktigt på.)

 

 

Jag måste bara få visa den andra lådan med...

 

 

I en bokhylla bredvid skrivbordet har jag mitt knapplager, både i rör och klara plastburkar. De är sorterade efter färg mestadels, sen har jag sorterat de som är av plast och av pärlemor....De absoluta favoriterna har jag i de hjärtformade chokladaskarna på översta hyllan bredvid pennskrinet.

 

 

Högst upp på bokhyllan har jag ännu fler zigzag-band och en burk med trådrullar. Mormors gamla syskrin får även vara med på ett hörn, men det har jag inte renoverat så än så länge är det inte i användning utan mest för syns skull....

 

 

Slutligen, vad vore ett syrum utan en liten tyggömma. I den här lilla skrubben har jag mina vikta tyger i lite mindre mängder. De jag har mer än 2 meter av har jag på rullar istället,eftersom det är lättare att hantera så samt att man slupper fula veck. jag satt och funderade en lång stund hur jag skulle sortera tygerna innan jag lade in dem. Färgkombinerat eller efter material. Det blev en liten blandning. Eftersom jag gillar att titta på mina tyger ofta hakade jag av dörren på garderoben, för när man inte kan komma på vad man vill göra, då är det bara att vrida på huvudet lite. Titta på vilka tyger som ligger och väntar och vips har flera idéer poppat upp i skallen. I korgen förvarar jag mina små tygsnuttar som är för små för att vikas ordentligt. Sånt som blivit över vid tillklippning tillexempel. För man ska ju aldrig slänga en tyglapp, för endera dagen kanske man får för sig att sy ett lapptäcke eller liknande och då kommer den där korgen vara guld värd.

 

 

I've recently moved and this is my new sewingspace.

 

 


Kommentarer
Postat av: Agneta

Så avundsjuk på ordningen. Måste skärpa till mig. För det är som du säger mycket enklare att jobba då det är ordning och reda.

2011-05-10 @ 21:22:15
URL: http://hundraprocenthusmor.blogspot.com/
Postat av: alma

Så fint du har organiserat. Det är lyx att ha ett eget syrum. Jag är nöjd med min syhörna i vardagrummet men önskar mig lite mer plats i kommande bostad... ett bord för tillklippning vore fint att ha och slippa knäa på golvet!

2011-05-10 @ 21:38:20
URL: http://sondagspyssel.blogspot.com
Postat av: krisse

Härligt syrum, och vilken ordning och reda :)

2011-05-10 @ 21:41:55
URL: http://krisseshantverk.blogspot.com/
Postat av: Hemmafrun

Jag blir en aning avundsjuk när jag ser hur fint du har det i ditt syrum. Själv har jag mina tyger i backar i klädkammaren och symaskin får dela bord med datorn. Men det funkar ju det med :)

2011-05-11 @ 07:30:24
URL: http://hemmafrugan.blogspot.com/
Postat av: Nadja Eleonora

Å vad härligt med ordning å reda! Nu har jag fått en del av ett rum tilldelat mig och min sömnad ;) Ska se om jag lyckas få lika mysigt som du har det, med så mycket skåp, hyllor å lådor (och fin färg på väggarna!!!

2011-05-11 @ 15:04:23
URL: http://www.ensaligblandning.se
Postat av: Erika

Vilket härligt syrum! Jag blir lite nyfiken: städade du som tokig inför fotograferandet eller håller du verkligen sån exemplarisk ordning? Jag håller med om att det är lättare att börja sy om det är ordning (måste alltid börja med att städa om det är stökigt, oavsett om de där kläderna på torkställningen faktiskt hade stört syendet eller inte), men brukar mera sikta på att ytor är fria. Ordningen i hyllor och lådor är lite mer varierande... =)

Glasburkarna till knapparna var jättefiffigt! Så kan man njuta av sina fina knappar utan att de blir dammiga. Kanske måste låna den idéen nån gång i framtiden... ; )

2011-05-11 @ 15:05:33
URL: http://swingingvintage.blogspot.com
Postat av: Evis

Hmm, jag känner att jag kanske har lite för mycket tyger och knappar och band, för det där ser ut som att det är mellan en tredjedel och en tiondel av vad jag har samlat på mig, beroende på vad det är vi talar om. Men jag försöker sy upp så mycket som möjligt och skyller på att jag även syr historiska kläder; tjugo meter meter vadmal tar plats liksom.

2011-05-11 @ 19:56:45
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

Agneta

ja du, jag var riktigt nöjd med resultatet när jag packat upp flyttlådorna.



Alma

Ja, det är fint att kunna gå och sätta sig i sitt eget rum och stänga dörren och sy så det står härliga till...



krisse

tack, tack!!



Hemmafrun

ja, det funkar ju det med. jag hade symaskinen på köksbordet i början, hehe...ibland blev det till att äta kvällsmat i tevesoffan istället om man var mitt uppe i något... :)



Nadja Eleonora

ja, det är fint att få plocka i sina grejer. Ordning och reda, på nått sätt är det lättare att få till i sygrejerna än i resten av hemmet..(för annars är jag rätt stökig faktiskt) Men som sagt, det där med att plocka i knappar och sånt är ju halva nöjet..



Erika

Ja, det kanske inte kommer vara riktigt så fint iordningplockat jämt. Här hade jag precis städat till det och plockat iordning det ur flyttkartongerna...Men jag hade nog tänkt att hålla en viss ordning hela tiden,för som du säger, det är lättare att sy då...så är det ju roligare att titta in i syrummet om det inte ser ut som ett bomdnedslag. ;)



Evis

Hehe, jadu. Vadmal är skrymmande...Sen så fotade jag inte mina rullar med tyg ju...I garderoben i syrummet har jag ju mest stuvbitar. ;)Tygrullarna med metervara har jag i en större garderob i hallen.



Kan man ha för mycket knappar, band och tyger föresten?? Jag trodde inte det fanns en övre gräns?jag känner det som att jag aldrig kan få nog och att jag bara är i början av min samling... :D:D (kan lätt bli en mani det där)

2011-05-12 @ 10:56:43
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0