Sekreterar-stilen....

Det blev inte mycket tyg kvar när blusen var färdig. Minsta lilla bit togs till vara på och nu är ett gammalt kasserat plagg omgjort till något som nog kommer användas en hel del. När blusen var färdig insåg jag att den verkligen var sekreterar-aktig i sin stil. Något som jag alltid gillat, även om jag förmodligen har en väldigt romantiserad bild av sekreterare.






Kragen var mycket enkel att göra, jag gjorde bara en lång remsa som jag vek in kanterna på och nålade fast i halsringninen och sydde fast. Sen sydde jag ihop de långa bitarna för hand och vips hade man en knytkrage. Så gjorde jag några klädda knappar av några tygsnuttar som fanns kvar. Att klä knappar borde man allt göra oftare, för det är ju inte svårt (finns satser att köpa på sybehörsaffärer) och det blir ju så snyggt.





Tyget i blusen är härligt svalt och slinkigt och först tänkte jag att det kanske skulle bli dumt att bara sy en kantfåll på ärmhålen, istället för att sy på en snedremsa som jag brukar. Det står ju lätt ut lite när man gör så. Men det blev bättre än jag trodde och resultatet blev härligt luftigt. Jag hade dessutom inte så mycket val, för tyget räckte inte till att göra snedremsor av....






Så kunde jag förstås inte motstå att ta en sån här bild också. Men har man en röd gammal telefon stående precis bredvid är det svårt att låta bli.....I allafall när man klär sig i "sekreterar-stilen"....






I finished a new blouse that really got that secretary-style that I always loved. In a silky rayon it's a real treat to wear and I bet it will be a favorite when the summer comes...

Kommentarer
Postat av: klockarbarn

Blev ju döläcker. Snygga bilder får du också till.

2011-03-16 @ 08:02:38
Postat av: Olivia

Tackar, ja den blev bra..gillar tyget, det känns härligt gammaldags på nått sätt..

2011-03-16 @ 10:26:26
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Gela

Lyckans du som kan sy så bra. Önskar dig en fin fin dag/Gela

2011-03-16 @ 10:48:04
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: Maja

Hej, Olivia!



Nu får du jobb på "Sterling & Cooper" hur lätt som helst;) Eller hur? Vilken snygg blus! Och knytkragen var ju jättefiffig. Enkel att göra men effektfull! hur är ärmarna gjorda? I samma stycke som fram och bakstycke? Inget extra påsytt, va?



Vad roligt att du också hade klätt knappar! Det är en underskattad sysselsättning;)



Hälsningar från Maja



Hälsningar från Maj

2011-03-16 @ 11:37:37
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Maja

Oj, vad konstigt det blev i slutet av min kommentar;) Men jag heter fortfarande Maja och inte Maj...

2011-03-16 @ 11:38:57
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

gela



jadu jag är faktiskt tacksam varje dag för att jag hittat min passion i livet. för det är verkligen underbart roligt att kunna sy... :) Tack detsamma!



Maj eller jag menar Maja ;);)

Ja, det hade satt fint med ett jobb där! Om man kunde slippa manschauvinism förstås...Nej, precis det är i samma stycke, så.k holkärm, dvs att jag bara förlängde stycket på axeln lite..väldigt praktiskt när man har lite tyg men ändå inte vill ha helt barärmat..



2011-03-16 @ 14:11:21
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Olivia

gela

jadu jag är faktiskt tacksam varje dag för att jag hittat min passion i livet. för det är verkligen underbart roligt att kunna sy... :) Tack detsamma!



Maj eller jag menar Maja ;);)

Ja, det hade satt fint med ett jobb där! Om man kunde slippa manschauvinism förstås...Nej, precis det är i samma stycke, så.k holkärm, dvs att jag bara förlängde stycket på axeln lite..väldigt praktiskt när man har lite tyg men ändå inte vill ha helt barärmat..



2011-03-16 @ 14:11:45
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Olivia

gela

jadu jag är faktiskt tacksam varje dag för att jag hittat min passion i livet. för det är verkligen underbart roligt att kunna sy... :) Tack detsamma!



Maj eller jag menar Maja ;);)

Ja, det hade satt fint med ett jobb där! Om man kunde slippa manschauvinism förstås...Nej, precis det är i samma stycke, så.k holkärm, dvs att jag bara förlängde stycket på axeln lite..väldigt praktiskt när man har lite tyg men ändå inte vill ha helt barärmat..

2011-03-16 @ 14:12:39
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Olivia

gela

jadu jag är faktiskt tacksam varje dag för att jag hittat min passion i livet. för det är verkligen underbart roligt att kunna sy... :) Tack detsamma!



Maj eller jag menar Maja ;);)

Ja, det hade satt fint med ett jobb där! Om man kunde slippa manschauvinism förstås...Nej, precis det är i samma stycke, så.k holkärm, dvs att jag bara förlängde stycket på axeln lite..väldigt praktiskt när man har lite tyg men ändå inte vill ha helt barärmat..

2011-03-16 @ 14:12:49
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Erika

Den blev supersnygg! Holkärmarna ser så bekväma ut, och tyget har ett underbart fall.

Jag arbetar som administratör / receptionist, och skulle lugnt kunna ha den stilen på jobbet =)

2011-03-17 @ 11:17:58
URL: http://swingingvintage.blogspot.com
Postat av: Maja

Hej, igen!



På tal om sekreterar-stil, knytblusar och Mad Men så måste jag bara fråga om du har sett det senaste avsnittet på Kanla 9 Play: http://www.kanal9play.se/program/play/madmen-s04e11



Både Peggy och Dons sekreterarer har de snyggaste knytblusar man kan tänka sig. Jag kände att jag fick ett akut behova av att ha en själv;) Allvarligt talat förstår jag inte hur jag har klarat mig utan en hittills?



Hälsar Maja

2011-03-18 @ 12:10:43
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

Erika

ja, det är schysst med holkärm ibland. lättsytt också vilket är skönt ibland...



Maja

ÅH!! jag såg det! visst var de snygga! Måste sy flera kände jag. och med lång ärm också och lite bredare knytband....de har så jäkla snygga kläder i den serien alltså, varje avsnitt är en stor inspirations-dos!

2011-03-18 @ 12:51:42
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0