Mönsterkonstruktion och ett gammalt syskrin..

När jag gjorde mönstret till den senaste klänningen fick jag lite blodad tand och fortsatte utöka mitt mönsterlager. Det är ju alltid kul med nytt.. Det där med mönsterkonstruktion är roligt men jag märkte att det gått en tid sedan sist (för klänningen var ju egentligen bara lite omstrukturering av ett redan befintligt mönster). Jag kände mig allt lite ringrostig vilket resulterade i en del "fula" linjer till att börja med och jag fick ta fram suddet och skärpa mig lite. Det är ju väldigt viktigt att vara noggrann och använda en välvässad penna. Jag är långt ifrån en expert på det där, men mina lektioner med mor har faktiskt gett resultat vilket är väldigt roligt. Det är ju alltid kul att se att man gör framsteg.

Tre nya mönster blev det, en skjorta till maken, en sexvådig kjol med motveck (behövde en ny modell till ett tjusigt rutigt ylletyg som jag köpte för några veckor sedan, i lite "Gosford park-stil") samt en singoallablus med raglanärm. Singoallablusen var det mönstret som visade sig mest besvärligt, men jag tror det kan bli en bra modell nu till sommaren.


 

Sedan råkade det sig bli så roligt att jag fick ett gammalt syskrin av mor. Jag kommer inte ihåg vart hon fått det från, men förmodligen har det varit mormors.






Fyllt med gamla syattiraljer är ju sådana saker som skattkistor för den sömnadsintresserade. Jag hoppas att tråden fortfarande är fräsh så den håller att sy med, annars får de bli inredningdetajer. För visst är sådana där gamla trätrågspolar fina? En annan fin sak som jag hittade i syskrinet var det här nålhuset. De där i trä är väldigt praktiska och jag är glad att jag äntligen har ett. Fodret i asken var lite slitet, så jag tänkte renovera den vid lämpligt tillfälle. Kanske det där mörkblå rayontyget med vita prickar skulle funka....Ja, vi får se......






I've been working on some new patterns these last few days. A shirt for my husband, a 6-gored skirt with pleats and a peasant top with raglansleeves. Also, my mother gave me an old sewingbasket. Filled with old stuff, a real treasure for sure.....

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!



Gamla syskrin med medföljande innehåll i är ju verkligen skattkistor för oss sömnadsfreak! Ungefär lika spännande som att kliva in i klädskåpet i Narnia;) Så superfint med sådana där korgsyskrin. Har grämt ihjäl mig för att jag inte slog till på ett superbilligt som jag såg på Röda Korset. Köpte det inte för att jag hade en sådan där tillfällig duktighetskänsla som gick ut på att jag inte "borde dra hem något onödigt". När jag hade ångrat mig fanns det inte kvar...



Spännande med dina mönster! Gosfordpark-kjol låter ju helt rätt! Och singoallablus också, förstås! Blir spännande att se sedan:)



Hälsningar från Maja



P.S. Dina armband går inte heller av för hackor;)

2011-03-29 @ 19:43:36
Postat av: Olivia

Maja

Ja eller hur. jag har drömmar om hur jag hittar gamla lådor med sysaker i som man kan sortera. eller ännu hellre, att när vi köpt hus (letar ihärdigt) råkar vinden vara full av någon gammal sömmerskas gömda skatter...



Visst är det dumt när man ska vara duktig och inte köper på loppis men sen ångrar sig...det är ju inte så att det är en förmögenhet det brukar röra sig om och om man ändrar sig kan man ju sälja vidare eller ge bort.. jag gjorde så med en jättesöt gammal ugnskarott i för 40 spänn...tyckte det var onödigt men nu i efterhand var det ju väldigt "nödigt" nu får man istället leta efter en liknande men det kan ju ta några år innan man har tur.. :)



hehe, ja, mitt bakelitsug har gett resultat.. :)



/ Olivia

2011-03-30 @ 12:09:27
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0