Matchat!

Nu är jag färdig med mina 40-tals byxor med fickdetaljer och den randiga tröjan med ankare på. Det blev faktiskt lika bra tillsammans som jag tänkte ut i förhand. Sånt är alltid trevligt! Så matchade de nya finfina bakelitörhängena perfekt, speciellt tillsammans med mina röda bakelitarmband....Jo, jag gillar ju rött, blått och vitt...Har det undgått någon?

Byxorna är gjort i samma mönster som jag gjorde mina röda byxor i. Den enda skillnaden är att jag till de här ritade ett par fickor till (Nästa gång skall jag dock rita om fickpåsen så den blir större, för de här fickorna blev nog allt lite i snuttigaste laget). Framstycket av fickpåsen sydde jag i vitt tyg och gjorde en nedvikning som jag sydde fast med en dekorationsknapp. Dragkedjan till byxorna dolde jag i fickan. Det var lite pilligt att få till det först men sen kändes det faktiskt som att det var ett enklare sätt att sy i blixtlås just eftersom man lättare kunde justera efterhand som man sydde i det. Det är egentligen inte svårare än att man delar av fickpåsen och syr på blixtlåset och så måste man ju sy fast fickpåsens främre del i byxan med en stickningssöm. Annars får ju inte blixtlåset något motstånd. Enkelt, eller hur? Men även om det är rätt lätt så är det ju rätt snitsigt med ett dolt blixtlås så jag kommer göra så på alla byxor med fickor hädanefter. Snajdigt och snyggt på samma gång och väldigt praktiskt om man inte får tag på blixtlås med "rätt" färg. (Blixtlåset sitter under den fickan som syns på tredje bilden, visst är det väldigt osynligt!?)

Tröjan sydd efter mitt gamla trotjänarmönster som jag ritade av efter en gammal favorittopp. Den är sydd i en singeljersey i bomull. Skönt och ledigt....Så piffade jag upp den med ankare-märket jag köpte på Etsy i julas. Det är ett påstryk-märke så vi får se hur den sitter efter några tvättar...Men lossnar den så är det ju bara att brodera lite runt om....




 

 

 

 

 

 

Till byxor är saddle shoes det självklara valet. Jag kan inte understryka hur mycket jag älskar dem....Tokmycket!

 

I den här vinkeln är förresten inte blixtlåset riktigt lika osynligt, för kläppen på blixtlåset gör att det blir en liten utbuktning högst upp....Undrar just om man kan trolla bort det med, med ett strategiskt veck kanske....

 

 

 

I've finished my 40's trousers with pocketdetails this week, and it worked smashingly with the also newly finished red/white jumper. The best thing with the trousers was that I put the zipper inside the pocket. A smart way to conceal it and also a quite easy way to sew it in...The bakelite earrings are also new, got them from etsy. Red, white and blue, my favorite.....

 

 

 



Kommentarer
Postat av: eddy

ååå!!! älskar de där byxorna, de är ju helt enkelt fantastskt fantastiska!!!!

2011-03-01 @ 22:33:27
URL: http://blogg.passagen.se/eddysblogg
Postat av: Agneta

Väldigt snyggt både tröja och byxor. Just fickorna blev jag väldigt förtjust i!

2011-03-01 @ 22:33:51
URL: http://hundraprocenthusmor.blogspot.com/
Postat av: Maja

Snyggt och stilsäkert som alltid! Otroligt fin färg/mönsterkombination. Och bakelitsmyckena går inte av för hackor! Nu måste väl ändå våren komma när du har så tjusiga vårkläder;)



Hälsningar fr Maja

2011-03-02 @ 01:03:04
URL: http://[email protected]
Postat av: klockarbarn

Vad snyggt det blev. Tröjan ser skön ut och verkar praktisk. Byxorna är urcoola. Undrar när jag ska börja sy åt mig själv. Nu har jag ju aktivt sytt i 4 år...

2011-03-02 @ 07:58:07
URL: http://klockarbarn.blogspot.com
Postat av: Olivia

eddy

ja du, det gör jag också faktiskt. är sjukt nöjd. fickorna blev precis så bra som jag tänkte...:)



Agneta

tack,tack...ja, fickorna är ju det som gör byxorna speciella...är väldigt glad att jag kom mig för att göra sådana...



Maja

ja, nu längtar jag verkligen efter våren....har massa nysytt som bara hänger på galgar och väntar..



klockarbarn

tackar, ja den är jätteskön. bra med sådana enkla toppar i garderoben, och byxorna, ja de är jag nöjd med!...hehe....du, jag försöker ofta sy till andra (t.ex) min man, men så kommer något till mig själv mellan, jag är väldigt självisk sömmerska. ;) men det är lättare att sy till mig själv, maken vill ju aldrig stå still tillräckligt länge för att prova.... :D

2011-03-02 @ 20:24:17
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: krisse

Vad fint! Du inspirerar till att börja sy kläder igen. Förr gjorde jag det (sydde min egen brudklänning t.ex), men nu är det flera år sen jag sydde ett klädesplagg.

2011-03-02 @ 20:38:03
URL: http://krisseshantverk.blogspot.com/
Postat av: Olivia

krisse

tackar, vad kul om du blir inspirerad till att sy igen!! Det är ju en jättehärlig känsla att enbart ha egengjorda kläder...

2011-03-02 @ 20:58:54
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Tasha

What a wonderful outfit, I love every bit of it!

2011-03-03 @ 01:27:21
URL: http://blog.bygumbygolly.com
Postat av: Olivia

Tasha

Thanks!! Yes, i'm quite happy with how it turned out aswell.... :)

2011-03-03 @ 10:22:19
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Denice

Shit vad snyggt! Jag ska nog plocka upp chiffongtoppen jag slängde i väggen i förrgår och försöka igen. För jag vill verkligen kunna när jag ser hur fint det kan bli. Övning, övning, övning...

2011-03-10 @ 12:43:50
URL: http://minapyssligheter.blogspot.com
Postat av: Olivia

Denice



Tack! Ja det tycker jag verkligen du ska göra....övning ger färdighet som det så grant heter...

2011-03-10 @ 22:44:35
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0