Läskande rosa saft...

Idag silade jag äntligen av min syrénsaft som jag gjorde iordning i lördags och den var inte bara underbart rosalila i färgen, den smakade också mycket gott. Väldigt läskande och fräsh, perfekt för varma sommardagar med andra ord. För fem dagar sedan plockade jag en mängd syrenblommor som jag sköljde och sköljde för att få bort alla småkryp. Idag tappade jag upp den på flaskor (som maken bidragit med, snällt va?) och är därmed laddad för alla sommarens fikapauser. Men jag tror nog att jag ska göra lite mer saft, för de fyra flaskor som blev fyllda idag kommer nog ha en strykande åtgång....Men så småningom blommar ju flädern och då blir det till att fylla på saftlagren lite för saft gjord på fläder är en favorit, för att inte tala om svartvinbär och krusbär......





Så här gör man syrensaft:

ca 60 blomklasar (lila bondsyren)
1.2 kg socker
50 g vinsyra
1 citron
2 liter vatten

Tvätta rent blommorna i kallt vatten. Lägg blommor, socker, vinsyra i en hink. Häll över kokade vatten. Tillsätt citronskal (med så lite av det vita kvar så möjligt eftersom det ger en lite väl besk saft) och saften av citronen. Låt stå kallt i 5 dygn. Sila och häll upp på flaska. Klart!



Today the lilac-lemonade finaly was ready to be drained and put into bottles. Bottles that my husband helped with I might ad. I've never made lemonade on lilacs befor but it was really a hit. Lovely pink in colour and really crisp and fresh in taste..I'm going to make more next year thats for sure....

Kommentarer
Postat av: stina

Åh gott! vill jättegärna smaka. Undrar om det funkar på vit syrén också. Vi har ju inga lila.

2011-06-02 @ 10:43:18
URL: http://www.stina-k.se
Postat av: Olivia

Stina

Det går så bra att smaka, nästa gång du är nere i krokarna ska du få dig ett glas eller två...Tror det funkar på vit syren minst lika bra. Funderade ett tag på att göra på mammas rosa rosor, men jag tror man får plocka så jäkla många att det kanske vore synd..får se..rossaft låter ju annars rätt gott...ska göra på älggräs med, ska tydligen vara nyttigt, bra mot huvudvärk bl.a.



2011-06-02 @ 11:49:51
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nadja Eleonora

Visste inte att det gick på syrener! Häftigt!



Rosor går det jättebra på tror jag men jag har inte testat, har däremot gjort rosenmarmelad! Jättegott!



Älggräs gör man ute i skärgår'n därifrån jag kommer istället för fläder. Älggräs innehåller förövrigt accetylsallisylsyra som är det verksamma ämnet i magnecyl å treo. vet däremot inget om koncentrationsnivån...

2011-06-04 @ 15:57:37
URL: http://www.ensaligblandning.se
Postat av: Charlotta

Du får spara lite till mitt sommarbesök! :-)

2011-06-09 @ 20:54:21
Postat av: Olivia

Charlotta

Absolut, det skulle ju inte gå an om mitt saftförråd tog slut! ;)

2011-06-12 @ 11:46:28
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0