Charlotte russe....

Något som jag i flera år varit sugen på att prova men aldrig kommit mig för är den hederliga gamla Charlotte russen. Jag vet inte varför det har dröjt så länge eftersom det är så enkelt att göra, hur som helst slog jag till och gjorde en för några veckor sedan. Den blev god som väntat men det är klart, både rulltårta och citronfromage är ju gott så varför skulle det inte bli gott när man kombinerar de två....

Så här gör man charlotte russe. Man gör en klassisk rulltårta efter exempelvis Sju sorters kakors recept. Jag änvände mig av Bonniers kokbok, främst för att jag tycker så mycket om den. Recepten var väldigt snarlika. Till fyllning använde jag frysta hallon som jag lät tina och mosade ihop med lite socker. Jag ville inte ha en alltför söt Charlotte russe därför tog jag bärmos istället för sylt. Sedan klädde jag kanter och botten av en form med rulltårtsskivor och hällde i citronfromagen. En liten stund i kyl senare hade jag en rackarns god och sommrig efterätt som både är rolig att säga och smaka...För visst ligger det bra i munnen; Charlotte russe!


Serveras antingen som den är eller med lite vispad grädde....Nam, nam...




Some weeks ago I made a Charlotte russe. The old classic that just screams 50s to me....It's really very easy, just mak a swiss roll, I filled mine with rasberries mooshed together with some sugar.... Then line a deep dish with slices of the swiss roll...Then fill it up with lemon mousse.. Very tasty desert indeed to be serverd as it is or with some whipped cream.....

Kommentarer
Postat av: Rakel

Å, det så godt ut! Nam :D

2011-06-21 @ 07:18:00
URL: http://akira.gudinne.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0