Badräktsframsteg...

I förra veckan hittade jag enfärgade badräktstyger på  Ohlssons tyger så jag slog till på en bit svart och en bit blått samt lite vitt för detaljer. Härnäst så måste jag införskaffa lite resår och något att fodra med och jag tror jag kommer göra en beställning från den här sidan. Ja, sen måste jag ju rita något slags mönster. Det finns många vägar att gå där men jag tror att jag ska göra om ett bh-mönster och sen göra en förlängning av mitt trosmönster och sätta ihop det. Det måste ju vara stabila kupor för att det ska bli snyggt så jag tror det är där utmaningen ligger mest. Sen är det bara den svåra frågan, halterneck eller axelband som går i ett kryss i ryggen? Och vilket är bäst egentligen, ben som är riktigt lågt skurna eller ska man göra en sån där tubliknande modell där man syr in en trosdel under? Men hur sitter det med en sån egentligen, borde inte "kjoldelen" fladdra upp när man badar och simmar? Om det är någon som har tips på hur man gör retrobadkläder eller hur de är konstruerade så hojta till... 

Här kommer ett axplock av de stilar jag inspireras av, Ava Gardners badräkt här nedan är nog den jag tycker mest liknar den jag har i huvudet. Bystdelen där är ju riktigt snygg....


 

 

 

 

 

 




Last week I purchased some bathingsuitfabric, now all I need is some swimsuitelastic, lining and a bigger clue on how to make the pattern. Many questions, for example shall I make the legs just low cut or the whole piece like a tube with a pantie-part beneath? Is that even comfortable? The major thing is to make the bra-part fit good and I'm thinking of making that from a bra-pattern I have laying aroung. Here's some inspirationpictures, I especially like Ava Gardners striped one. Very nice indeed!

Kommentarer
Postat av: Nilla

Heje! Jag har nog inga bra tips, kan inte komma på några nu i alla fall. Men jag älskar den här typen av baddräkter. Själv gjorde jag det lätt för mig och sydde en bikini istället, i bomull, gjorde trosorna lite högre än vad de var i mönstret och satte axelband på överdelen. Den sitter jätte bra, jag har testat den på vattengympan och den tåls att hoppa runt i. Väntar med spänning på hur din baddräkt kommer bli, lycka till!



http://symonstren.blogspot.com/2009/11/vill-sy-till-sommaren.html

2011-06-23 @ 07:37:53
URL: http://gunilladeluxe.blogspot.com
Postat av: Monika

Jag vet att en del gör baddräkter som den första så att de gör trosdelen rätt så rejäl och så sitter tubdelen fast i sidsömmen.

2011-06-24 @ 08:13:39
Postat av: Olivia

NIlla

Ja visst är de fina! Var det en ostrechig bomull du gjorde den i? Hur kändes det att bada i, blev det hm, vad ska man säga, väldigt blött och tungt?? För det är ju lite mer retro att göra baddräkter i sådana material...



Monika

ja det var nog så jag funderade på att göra....ska bara ta mig i kragen och beställa resåren så ska jag prova.. :)

2011-06-24 @ 09:08:15
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nilla

Den blev väldigt blöt men inte så tung som jag hade trott. Jag skulle inte rekommendera det om man försöker slå sitt personbästa i att simma snabbt, men att plaska, bada och simma lite går jätte bra. Bomullen "växte" inte heller så där som det påstås att den kan göra när den blir blöt. Förövrigt så använde jag vanlig resår, men har blivit tillsagd att man måste köpa "baddräktsresår" eller "sportresår" men jag vet inte (min kanske ger sig om den används mycket)

Vilken resår tänkte du välja?

2011-06-24 @ 23:51:10
URL: http://gunilladeluxe.blogspot.com
Postat av: olivia

Nilla

Jag tänkte köpa baddräktsresår, de har på den här sidan som jag tänkte beställa...en tysk sida, men det verkar ändå bli billigare än andra jag sett...jag tror svenska priser på sånt här ligger högt faktiskt...



http://www.elingeria.de/catalog/index.php/cPath/40_43



jag tänkte köpa 10 mm resår i bomull, och den som var 19 mm för att ha som förstärkning under bystdelen...så ska jag beställa fodertyg med tänkte jag.. kanske tar jag och beställer lite av den där som var gjord i gummi också...får se...



så hittade jag en annan sida om baddräkter här som var lite rolig, man kunde göra mönster där genom att bara trycka in sina mått...fast jag ska nog försöka göra eget iaf. för jag hittade ingen som var som jag tänkte mig i bysten...



http://www.patternschool.com/?page_id=54

2011-06-25 @ 09:52:25
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0