Min lilla sockerkringla!

Igår hade jag huvudvärk, den botade jag genom att baka. Maken kallar mig "sin lilla sockerkringla" och jag bestämde mig för att det även skulle bakas sockerkringlor. Det är väldigt enkelt och det blir väldigt gott. Till eftermiddagskaffet passar det utmärkt, men till en kopp hett te är det nästan bäst. Ja, det beror ju på vad man är mest sugen på förstås.


recept:
150 gram smör
2 msk socker
4 dl vetemjöl
4 msk grädde

pärlsocker till garnering

Rör smör och socker så att det blir mjuk, blanda sedan ned grädde och mjöl. När degen är smidig tar man ut "bollar" som man sedan formar till små kringlor. Pensla sedan kringlorna med vatten och doppa dem i pärlsocker. Grädda i 175° C i ca 12 minuter. Låt dem svalna på ett galler.





Kommentarer
Postat av: Kristina

Oj. De verkar vara ungefär lika enkla och nästan lika snabba att baka som KLADDKAKA,( min religion)

Ser smarrigt ut hördu.http://dahlingitsvintagy.blogspot.com/

Postat av: Olivia

Jo, ruskigt enkla...Det går av bara farten att göra dem. Så kan man ju smaksätta med lite vad man vill också, om man inte vill ha "naturella" vanilj, rivet apelsinskal, kardemumma ect. gillar sådana kakor...



kladdkaka är ju en klassiker, det är inte mycket som slår det!!



2011-01-06 @ 21:13:43
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0