Sopplunch...

Idag blev det soppa med nybakt bröd till middag. Det är ju ändå torsdag. Alltid när man äter soppa så inser man att soppa är rackarns gott och äts för sällan. Idag blev det grönsakssoppa med potatis, purjolök, morot, palsternacka, röda linser och vitlök. Jag lät grönsakerna fräsa i lite olivolja sen hällde jag på en liter vatten ungefär och i med två eko-buljongtärningar. Så kryddade jag med lite, lite röd currypasta. Knappt märkbart men ändå lagom mycket för att ge en fin liten brytning. Det blev en enkel men väldigt god torsdagssoppa.....


 

 

Till soppan åt vi nybakat surdegsbröd som jag gjorde iordning i gårkväll och som fått jäsa till idag. Det är något alldeles speciellt med bröd som precis kommit ut ur ugnen, som är så varmt att det knappt går att skära och som serveras med smältande smör och lite havssaltsflingor på. Obeskrivligt gott och hade det inte varit för att soppan var så god så hade jag gärna ätit bara brödet till lunch.

 

 

Today we had vegetablesoup for lunch, made of potato, carrots, leeks, parsnips, red lentils and garlic. I also added just a pinch of red curry paste..To the soup I served fresh from the oven sourdoughbred, perfect for this cold winter day....


Kommentarer
Postat av: Katrin

Ser helt underbart ut, när kommer du hit och lagar den ;)

2011-02-10 @ 16:42:04
Postat av: Olivia

Hehe, snart! Ska faktiskt till Gbg imorrn, men bara över dagen så jag tror inte vi hinner ses, för du är inte i city tillgänglig för en fika vid halv tolv?



2011-02-10 @ 16:53:18
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: eddy

samrrigt! jag älskar också soppa så det äts åtminstonde en gång i veckan här hemma... och brödbak! mmm! ofta, ofta! dela gärna med dig av något smarrigt brödrecpet om du vill. det tackar man aldrig nej till=) kram på dig

2011-02-10 @ 21:29:44
URL: http://blogg.passagen.se/eddysblogg
Postat av: Olivia

eddy

Givetvis delar jag gärna med mig av mina brödrecept. Det kommer upp i ett inlägg inom kort! :D

2011-02-11 @ 11:06:03
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0