Lära sig nya saker...

Jag älskar att lära mig nya saker, speciellt när det har med hantverk och textil att göra. Jag har även en sån otrolig tur att ha en mor som sitter inne på en hel del kunskap inom det området som jag kan fråga och få lära mig av. Både saker som hon fått med sig från sin uppväxt med en textilintresserad mamma och mormor, samt sånt hon lärt sig genom sin utbildning. Det senaste som jag börjat med är att väva och jag gillar det väldigt mycket.

Det var för några månader sedan som uttryckte jag min önskan att lära mig väva och mamma tog fram sin "Lill-Stina" och vi satte en väv så jag kunde börja....."Lill-Stina" är en liten bärbar vävstol, det var konstnären och uppfinnnaren Sture Ekengren som konstruerade den modellen till sin fru textilkonstnär Kerstin Ekengren för att hon lätt skulle kunna ta med sig sin vävstol vart som helst när de var på sin stuga på Järvsö. Min mamma jobbade hos dem sommaren -67 och då köpte hon sin sin "Lill-Stina". Den är liten och söt och är en bra vävstol att börja sin vävkarriär på. Sen tycker jag att namnet "Lill-Stina" är ett väldigt sött namn.







Det är många nya ord och kluriga saker att lära sig och jag behärskar långt ifrån allt, men någonstans ska man ju börja och tanken på att väva sina egna sjalar, mattor och filtar är ju onekligen väldigt spännande....Här nedan väver jag en silkesjal, med ett fint glansigt mullbärssilke i varpen och en mjuk och luddig silkecenille i inslaget. Det är givetvis handfärgat och jag tror den okrafärgade sjalen kommer bli riktigt tjusig.






Det är något lite gammeldags över att väva tycker jag, det känns genuint på något sätt och så är det ju extra roligt när mamma utbrister då jag sitter och väver att jag ser precis ut som hennes mormor gjorde. Nu får jag bara hoppas att jag någon gång kan bli lika bra som hon på att väva, för gammelmormor Agnes var en hejjare på sådant.....





My mother is teaching me how to weave. It's a bit tricky but superfun. And the thought of making my own scarfes, carpets and blankets are real soothing. Hera I'm making a silkscarf, with a shiny mullberrysilk in the warp and a fuzzt chenillesilk in the weft.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0