En blåvit ensemble....

I helgen sydde jag färdigt den här skjortblusen, tyget känns igen från den här blusen. Skillnaderna är egentligen inte stora, en annan krage bara och givetvis annat tyg i ärmen. På den här gjorde jag dessutom inte någon inprovning under bysten för när jag klippte till den tänkte jag mig en lite vidare passform. Det vet jag inte riktigt om jag ska behålla eller om jag ska göra inprovningarna i efterhand, kan inte bestämma mig om det var det snyggaste eller ej. Men det gör ju inget, det är ju bara att känna sig för och om man vill ha mer figursnävt nåla in lite och sy inprovningen. Det där med valmöjligheter alltså, ibland kan det vara klurigt.....





Jag gillar verkligen det där med zig-zag bandet som dekoration. Man kan göra så mycket med bara lite extra. De vita ärmarna och kragen känns som en fräsch och lite sommrig detalj. Det här kommer nog bli en favorit. Inte minst tillsammans kjolen som också blev klar i helgen.





Kjolen är en enkel fyra-vådig utställd kjol som jag fick mönstret av genom att jag ritade av en av mormors gamla klänningar. Det här är nog en av mina favoritmodeller på kjolar....Rackarns enkel att sy också och det är ju alltid en bonus...



I finished the blouse and skirt this weekend, blue and white are always a good combo and the white rick rack makes it even prettier. It's the same pattern as many of my other blouses but with a few alterations, like the collar and the looser fit around the waist. The skirt I made with a pattern that I did copying this dress that belonged to my grandmother. A classic A-line that always looks nice and feels comfy.....

Kommentarer
Postat av: betty J

Åh vad fint!!

Söta skor också, vintage?

en sån kjol skulle jag vilja ha, skulle även dölja mina fula knän vilket är ett plus!!

kram Betty j

2011-02-08 @ 20:50:29
Postat av: Olivia

Tackar!



nä de är faktiskt inte vintage, de är från märket Fly London, köpt i gbg för typ 5 år sedan, mina absoluta favoritskor.. De är såå sköna..hittade de här som var lite liknande i stil..vet inte om det finns fler i den lite mer retro-stilen, men det ser ut att vara samma typ av klack på mina iaf..



http://www.brandos.se/fly-london/volam-fellini-53154016-215-blueoffwht/a14401



ja, jag gillar längre kjolar också, lite mer lättburet...

2011-02-08 @ 21:19:49
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Maja

Vansinnigt fint!!! (Som vanligt när du syr;) Verkligen sommarfräscht det där med zigzag-bandet och de vita ärmarna! Och rutigt är ju som sagt var så fint. Längtar till sommaren...



Fråga: Har du någon ide´på hur man gör om man vill sy en löjligt enkel lite "jacka", en kort variant med trekvartsärm. Har fått för mig att det ska vara lite "saltkråkestil" alltså; raka linjer, okomplicerat, en sådan som Teddy och Freddy skulle kunna ha haft på sig;) Kom över en liten bit blommigt bomullstyg som skulle passa så bra till en liten jacka/bolero. Kan man skissa ett mönster själv enkelt?



D90 nytt: Åh, vad fantastiskt kul det är med den kameran! Skulle kunna fota hur mycket som helst;) Du måste tipsa mig om du kommer på några fina trix:)



Aporopå tilt & shift, jag har använt den här fejkvarianten: http://tiltshiftmaker.com/

Bättre än inget!



Ha det fint!

Hälsningar fr Maja

2011-02-08 @ 23:14:56
URL: http://[email protected]
Postat av: Kristina

Det ser så superfräscht ut med det blå vita och röda detaljerna på dig! Snyggt!...men jag säger INPROVNINGAR, eller några tjusiga veck, pintucks,He He hee man vet att man läser för många vintage bloggar, när man kan säga pintucks men vet inte vad 17 de heter på Svenska...Det skulle också vara fint med lite puff på ärmen och att ta in den lite mot slutet, säger man så? Usch, är jag dum som ger smakråd utan att blivit tillfrågad? Men den är fin! Lovar! Och den kjolen ser ut att vara något jag borde testa...Och vad smart med en blus till, Klänning effekt!

Postat av: Lovisa

Ojojoj, här ska jag kika in ofta för att hämta inspiration till att sy egna kläder. Jätteduktig är du! :)

2011-02-09 @ 00:09:06
URL: http://missnoid.blogspot.com
Postat av: eddy

du ä så duktig olivia! dina verk är alltid helt magiska

2011-02-09 @ 01:19:56
URL: http://blogg.passagen.se/eddysblogg
Postat av: Olivia

Maja

Tack,tack...

ang. den där blus/ jackan, förstår precis vad du menar...jag skulle säga att det beror lite på vad du har för storlek om det är lättare att göra eget mönster, för mig så är det mycket lättare för jag har väldigt svårt att hitta mönster, spec. gamla 40-50-tals mönster som passar för jag är för stor över bysten, bysten har liksom en storlek och midjan 4 storlekar mindre, så man jag måste ändå ändra om så mkt så det är mer lönt (och roligare att rita mönstret själv) men om du t.ex är en stl 38 över byst, axlar midja så kan det ju vara enkelt att försöka hitta ett mönster som är färdigt,. annars så tror jag nog att du lätt skulle kunna rita ett själv faktiskt. som du beskriver så kan du ju göra en sån utav ett blusmönster med en enkel inprovning vid bysten på sidorna t.ex om det ens behövs..jag rekomenderar. återigen den där mönsterkonstruktionsboken..



http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127120058



hehe, låter som om det är jag som säljer den..men den är jättebra och det finns mycket man kan göra iden..säg bara till om du har några mönsterfrågor så ska jag försöka hjälpa dig...



Kristina

Ja, det blir allt till att göra inprovningar under bysten med, insåg när jag hade på mig den ett tag att tyget är för tjockt för att inte vara mer figursydd. sånt funkar ju bättre i lite slinkigare tyger.. det gör inget alls att komma med smakråd! jag har så svårt att bestämma mig så det uppskattas.. ;) Ja, visst är det smart med matchande kjol, spec. eftersom jag har en till blus i samma tyg, då blir det två klänningstyper i en.. :)



Lovisa

Åh, tack tack... ja det är ju roligt att man kan inspirera...



eddy

Nä, men tackar...det var inte dåligt beröm.. :D

2011-02-09 @ 12:49:00
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Olivia

Maja

jag glömde! den där titlshift-sidan var ju jättekul...måste ta kort på lite mer lämpliga motiv och tilt/shifta sen..ja, visst är det kul att fota....längtar efter vår och sommar nu så man kan fota mer utomhusbilder också...

2011-02-09 @ 12:50:42
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Evis

Väldigt snyggt. jag är särskilt svag för kragen, troligen för att jag är på jakt efter den perfekta 40-taliga kragen.



Och Kristina: Pintucks=stråveck

2011-02-09 @ 18:29:07
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

Evis

Tack, ja kragen blev snabbt en favorit här med...tyvärr tror jag att jag slarvat bort den, för jag kunde inte hitta den när jag plockade ihop mönstret...men....det är ju bara att rita en ny, lite irriterande dock.. ;)

2011-02-10 @ 10:53:44
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0